Konserwator daje zielone światło dla krakowskiego metra

Tunel Krakowskiego Szybkiego Tramwaju fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Służby konserwatorskie porozumiały się ze specjalistami tworzącymi studium wykonalności dla krakowskiego metra.

Na początku grudnia przedstawiciele magistratu poinformowali, że Wojewódzka Konserwator Zabytków negatywnie zaopiniowała lokalizację przystanków oraz przebieg linii metra. Osoby odpowiedzialne za ochronę zabytków nie pozwoliły na stację metra przy zbiegu ulicy Szewskiej i Karmelickiej, a także na rondzie Mogilskim.

– Państwo zastosowali się do naszych wcześniejszych uwag i wprowadzili zmiany – mówi w rozmowie z LoveKraków.pl Dominika Długosz, zastępca Wojewódzkiej Konserwator Zabytków.

„Nie” dla tunelu pod Plantami

Tunel metra, który w pierwszym projekcie nakreślony był pod Plantami, będzie przebiegał pod ulicami Dunajewskiego oraz Basztową.

– Linia została przesunięta kilka metrów poza obszar historycznej fosy oraz Barbakanu. Nie chcieliśmy dopuścić, aby na etapie ewentualnych robót trzeba było umacniać fundamenty. Na takie postępowanie nie byłoby naszej zgody z uwagi na prawdopodobny fakt występowania archeologicznych nawarstwień średniowiecznych – tłumaczy Długosz.

Urzędniczka mówi, że problemy mogłyby pojawić się podczas eksploatowania linii metra. Przejeżdżające pod Barbakanem pociągi miałyby powodować drgania i naruszanie konstrukcji budowli.

Stacja przy ul. Rajskiej

Projektanci próbowali przekonać służby konserwatorskie do wyrażenia zgody na lokalizacje podziemnej stacji w centrum miasta. Pierwsza propozycja zakładała umiejscowienie przystanku przy ulicy Szwedzkiej i Karmelickiej, a druga przy placu Szczepańskim.

– Stoimy na stanowisku, że nie ma możliwości, aby w tym miejscu budować stację – twierdzi Dominika Długosz. Tłumaczy, że wszystko przez konieczność budowy wyjść ewakuacyjnych, szybów wentylacyjnych oraz rozległej infrastruktury.

Ostatecznie stacja, obsługująca Stare Miasto, mogłaby znaleźć się przy ulicy Rajskiej. Konserwator zabytków zastrzegła, aby wyjścia i instalacje nie znajdowały się na terenie obecnego parkingu za budynkiem Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej, który ma być zamieniony w miejski park.

Fort pod ochroną

Wstępnej zgody doczekała się także stacja na rondzie Mogilskim. Na początkowym etapie projektanci zlokalizowali ją w obrębie fundamentów fortu Lubicz.

– Jeśli okaże się, że budowa nowego przystanku nie ingeruje w struktury murowe, to wyrazimy zgodę na wykonanie prac. Poprosiliśmy projektantów, aby zasięgnęli jeszcze opinii profesjonalistów w temacie budowli fortecznych – mówi zastępca Wojewódzkiej Konserwator Zabytków.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Stare Miasto