Kraków Airport z nowym terminalem. Jest cztery razy większy [ZDJĘCIA]

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

W poniedziałek miało miejsce symboliczne zakończenie rozbudowy i modernizacji terminalu pasażerskiego w Kraków Airport. Dzięki zmianom przepustowość lotniska zwiększyła się do 8 milionów pasażerów. Pojawiła się też nowa infrastruktura obiektu: taśmociągi bagażowe, windy, ruchome schody, rękawy czy system kontroli bezpieczeństwa.

Modernizacja terminalu rozpoczęła się w kwietniu 2013 roku i została dofinansowana z funduszy unijnych. Początkowo rozebrano m.in. pomieszczenia socjalne, magazyny, garaże i warsztaty – czyli obiekty, które znajdowały się na terenie nowej części terminalu.

Trzy etapy

Jesienią 2014 roku zrealizowany był stan surowy obiektu. Do wiosny 2015 roku wykonano fasadę budynku, a poł roku później przeprowadzono odbiory i testy nowej części terminalu. W niej znalazła się sala odbioru bagażu rejestrowanego z trzema karuzelami, strefa oczekiwań, punkt informacji lotniskowej i informacji miejskiej. Oddano też scentralizowaną strefę kontroli bezpieczeństwa, 11 poczekalni odlotowych, strefę komercyjną czy dwie wieże przyrękawowe.

Drugi etap inwestycji został oddany tuż przed Światowymi Dniami Młodzieży. Wówczas powstał fragment budynku łączący stary i nowy obiekt. Przebudowano także dawną halę odbioru bagażu i uruchomiono nowe stanowiska odprawy biletowo-bagażowej. Zadbano również o poszerzenie oferty gastronomiczno-komercyjnej. Zmieniono też układ komunikacyjny.

Ostatni etap to już modernizacja hali odpraw w starym budynku terminalu. Zwiększono liczebność stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, powstały nowe poczekalnie odlotowe i nowoczesny terminal VIP. Powstały też kolejne punkty handlowo-usługowe.

Lotnisko przez najważniejszą inwestycją

Efekty trzyletnich prac oficjalnie zostały zaprezentowane w poniedziałek, w obecności przedstawicieli rządu, władz miasta, kardynała Stanisława Dziwisza i partnerów Kraków Airport. Jak mówił Radosław Włoszek, prezes zarządu Kraków Airport, w piątek pierwszy pasażer skorzystał ze zmodernizowanej najstarszej części lotniska. Choć zmiany wymagały wiele cierpliwości, to jest to tylko kolejny etap rozwoju portu.

– Przed nami nowe wyzwanie. Kończymy dziś etap terminalowy, a jesteśmy na etapie najważniejszej dla lotniska inwestycji: budowy nowej drogi startowej – mówił Radosław Włoszek, prezes zarządu Kraków Airport.

Radości z końca modernizacji nie ukrywał też Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury i Budownictwa, który docenił rolę jaką odegrały wszystkie osoby zaangażowane w modernizację terminala.

– To przede wszystkim zasługa tych, którzy projektowali i wykonywali bezpośrednie prace. To zasługa inżynierów, architektów, projektantów, konstruktorów czy techników. Cieszę się bardzo, że pomimo ponad 600 dni opóźnienia udaje się oddać port i rozliczyć środki unijne. One dzisiaj nie są już zagrożone – informował Adamczyk.

Oddany terminal jest cztery razy większy niż przed przebudową. Obecnie zajmuję powierzchnię 55 tysięcy mkw. Przestrzeń handlowo-usługowa to 4200 mkw.

News will be here