Łącznica ma skrócić czas przejazdu z Olkusza do Krakowa

Budowa infrastruktury kolejowej PKP PLK fot. PKP PLK

PKP Polskie Linie Kolejowe planują wybudować 800-metrową łącznicę kolejową, dzięki której pociągi regionalne dotrą z Krakowa do Olkusza w mniej niż godzinę.

– Podjęliśmy decyzję o rozpoczęciu prac nad budową łącznicy kolejowej w okolicy Jaworzna – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. – Ostatnie cztery lata to dobry czas dla polskiej kolei. Zależy nam na jej rozwoju w każdym regionie naszego kraju, także w powiecie olkuskim, miechowskim i w Zagłębiu. Prace na linii kolejowej Tunel-Sosnowiec nr 62 idą zgodnie z planem. Chcemy, aby usprawniony został także transport kolejowy między Olkuszem a Krakowem – dodał.

800-metrowa łącznica

Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK mówił, że dziś co prawda Olkusz ma dostęp do kolei, ale podróż do stolicy województwa trzeba odbyć z przesiadką, trasą okrężną i zajmuje to przeszło 2,5 godziny.

Zdradził, że analizowane były różne warianty, aby skrócić czas podróży pociągiem. Eksperci rozważali m. in. budowę nowej infrastruktury kolejowej przy przystanku Tunel. Ostatecznie stwierdzili, że najtaniej i najszybciej będzie wybudować 800-metrową łącznicę przed stacją Jaworzno-Szczakowa.

– Dzięki 800-metowemu odcinkowi uzyskamy szybkie połączenie do Olkusza. Pociąg bez zatrzymywania się na przystankach przejechałby w 45 minut, jeśli będzie zatrzymywał się w większych miejscowościach, to podróż z centrum Krakowa zajęłaby ok. 50 minut – powiedział Ireneusz Merchel. – Możemy powiedzieć, że w godzinę przejedziemy pociągiem regionalnym z centrum Krakowa do stacji Olkusz – dodał.

Element kolei aglomeracyjnej

Piotr Hamarnik z biura prasowego PKP PLK podkreśla, że szybkie połączenie z Olkuszem będzie kolejnym elementem rozwoju kolei aglomeracyjnej, obsługującej obszar metropolitarny Krakowa.

– Obecnie pod Wawelem PLK realizują trzy ważne inwestycje, za przeszło 1,5 mld zł. W perspektywie najbliższych dwóch lat pozwolą one uruchomić częste połączenia kolejowe z Krakowa do sąsiednich miejscowości. Sprawnie pociągiem do stolicy Małopolski dojadą mieszkańcy m.in. Tarnowa, Skawiny, Miechowa, Krzeszowic czy Trzebini. Dzięki budowie nowych przystanków i węzłów przesiadkowych (Kraków Bronowice, Kraków Grzegórzki) podróżni będą mogli szybko pociągiem dotrzeć do nowych rejonów miasta – dodaje.

Koniec inwestycji w 2023 roku

Plan inwestycji zakłada rozpisanie jeszcze w tym roku przetargu na znalezienie wykonawcy, który opracuje studium wykonalności. Dzięki temu kolejarze poznają szacunkowe koszty inwestycji oraz dokładny przebieg nowej łącznicy.

W połowie przyszłego roku władze PKP PLK chcą rozpisać przetarg na zaprojektowanie, zdobycie wszystkich wymaganych prawem pozwoleń oraz zbudowanie nowego obiektu inżynierskiego. – W roku 2023 dojedziemy do Olkusza po nowej łącznicy – zdradził prezes spółki kolejowej.

News will be here