Na budowę nowej siedziby Filharmonii Krakowskiej zarząd województwa zabezpieczył w budżecie 9 mln zł. Województwo liczy na to, że uda się pozyskać dofinansowanie na ten cel.
Aktualna siedziba filharmonii nie spełnia wymagań użytkowników i słuchaczy, a także nie zapewnia warunków rozwoju dla instytucji. O jednym z możliwych źródeł finansowania projektu na antenie Radia Kraków mówił Łukasz Smółka, nowy marszałek Małopolski.
Budowa nowej filharmonii będzie jedną z najważniejszych inwestycji władz Małopolski w obecnej kadencji. – Sfinansowanie budowy nowej filharmonii to dla nas duże wyzwanie, ale zakładam, że w najbliższym czasie mogą pojawić się środki europejskie, w ramach Krajowego Planu Odbudowy czy fundusze rządowe. Różne źródła finansowania muszą być dokładnie przeanalizowane. Realizacja zadania mogłaby być efektem wspólnej pracy dla mieszkańców naszego województwa. Jeżeli nie będzie zgody ponad podziałami, to ten projekt nie będzie miał szans na realizację. Musimy powiedzieć sobie jasno, to jest nasz wspólny wojewódzki cel i wtedy to zadanie ma szansę na zrealizowanie – powiedział marszałek Łukasz Smółka.
Polityk podkreślił, że budowa nowego obiektu kulturalnego będzie jednym z ważniejszych przedsięwzięć. – To odważne, duże wyzwanie dla naszego regionu. W okresie pandemii w poprzedniej kadencji przetoczyła się dyskusja o budowie nowej filharmonii. Wielokrotnie podkreślałem, że w czasie, kiedy trzeba ratować życie mieszkańców, dbać o ich bezpieczeństwo, to temat filharmonii trzeba było odłożyć na później – dodał.
Uregulować stan prawny gruntów
Zapytaliśmy przedstawicieli urzędu marszałkowskiego o planowaną lokalizację nowego obiektu. Jak udało nam się dowiedzieć, obecnie rozpatrywana jest możliwość wykorzystania terenu w rejonie ronda Grzegórzeckiego przeznaczonego pierwotnie na budowę Regionalnego Centrum Administracyjnego (RCA).
– Wszelkie prace przygotowawcze, w tym wykonanie opinii dotyczących warunków gruntowo-wodnych i inwentaryzacji dendrologicznej, przeprowadzenie konkursu na opracowanie koncepcji nowej siedziby filharmonii zostaną zrealizowane po zakończeniu procesu uregulowania stanu prawnego działek [potrzebne jest jeszcze porozumienie z właścicielem części gruntu, spółką-córką Małopolskiej Agencji Rozwoju Regionalnego, która podlega urzędowi – przyp. red.] – wyjaśnia Magdalena Opyd, rzeczniczka urzędu.
W dalszym etapie, zwycięzca konkursu zostanie zaproszony do negocjacji i w przypadku pozytywnego ich zakończenia podpisana zostanie umowa na wykonanie dokumentacji projektowej. Konieczne jest również pozyskanie środków finansowych na wykonanie dokumentacji projektowej oraz roboty budowlane.