Miasto na wyciągnięcie ręki

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Kiedy Zarząd Transportu Publicznego przedstawił propozycje zmian na placu Wolnica, których celem było ułatwienie korzystania z niego pieszym, część osób uznała to za oczywistości. W pewnym sensie coś w tym jest: miasto przyjazne w naturalny sposób kojarzy się z miastem, w którym wszystkie najważniejsze sprawy można załatwić w zasięgu krótkiego spaceru.

Problem w tym, że choć intuicyjnie to czujemy i konieczność codziennych dojazdów w różne miejsca traktujemy jako uciążliwość, w praktyce ten oczekiwany stan bardzo trudno jest osiągnąć. Ma na to wpływ wiele czynników – nasze wcześniejsze decyzje i przyzwyczajenia, kwestie związane z planowaniem przestrzennym miasta lub jego brakiem, nieprzyjazne rozwiązania komunikacyjne czy brak w najbliższej okolicy punktów handlowych i usługowych spełniających nasze potrzeby.

Nowoczesne miasta projektuje się dziś w taki sposób, by negatywny wpływ tych czynników minimalizować i dążyć do stworzenia tzw. „miasta 15-minutowego”. Ma ono w założeniu oferować zaspokojenie najważniejszych codziennych potrzeb, od zakupu bułek przez przedszkole, kawiarnię, park, plac zabaw, fryzjera czy pocztę, w zasięgu niedługiego spaceru. Tak zorganizowana przestrzeń jest odbierana jako przyjazna, bezpieczna oraz dostosowana do potrzeb użytkowników w różnym wieku i o różnym stopniu sprawności.

Szansa dla Kazimierza

Na krakowskim gruncie pierwszą realizacja takiego założenia ma być wdrożenie projektu urbanistycznego Klimatyczny Kwartał, na obszarze Kazimierza i części Grzegórzek. Jego idea wykracza poza same kwestie związane z poruszaniem się i dostępem do oferty miasta. Klimatyczny Kwartał ma objąć działania dotyczące poprawy jakości przestrzeni publicznej, mobilności, zieleni oraz rewitalizacji i stanowić początek zmian w myśleniu, planowaniu i kształtowaniu przestrzeni publicznej naszego miasta.

– Zależy nam na tym, by obszar Klimatycznego Kwartału stał się miejscem znacznie bardziej przyjaznym do życia. Adresujemy te zmiany do mieszkańców, chcąc ich w ten sposób zachęcić do pozostania lub do powrotu do tej części miasta. Duży nacisk kładziemy na wymiar ludzki, związany z tworzeniem się więzi dobrosąsiedzkich i aktywizacji mieszkańców do współtworzenia przestrzeni, z której na co dzień korzystają – tłumaczy Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego.

Lista zadań do wykonania jest długa. Te, które mają bezpośredni związek z infrastrukturą i wpłyną na funkcjonowanie i postrzeganie tego obszaru, to m.in. przywrócenie rezydencyjnego charakteru ul. Dietla, zdefiniowanie funkcji zrewitalizowanej ul. Krakowskiej, rewitalizacja placu Wolnica, stworzenie ulic ogrodów, przebudowa i rewitalizacja Placu Nowego, przebudowa i rewitalizacja ul. Starowiślnej, a także stworzenie parku wzdłuż linii kolejowej wraz z rowerostradą oraz zielonego placu Grzegórzeckiego.

Diagnoza

Miasto przeprowadziło już dokładną analizę obszaru Klimatycznego Kwartału. Policzone i naniesione zostały na mapę m.in. obiekty handlowe, lokale gastronomiczne, apteki, szkoły, przedszkola. Dzięki temu widać, w których rejonach następuje zagęszczenie danego rodzaju oferty, a w jakich pojawiają się braki. Widać na przykład, że w tej części miasta brakuje przychodni czy żłobków.

– Działania realizowane w projekcie Klimatyczny Kwartał będą miały na celu poprawę dostępności do tych usług, których obecnie w obszarze brakuje – zapowiada Franek.

Projekt ma też stanowić odpowiedź na stojące przed miastem wyzwania klimatyczne. To z jednej strony znaczne zwiększenie ilości i dostępności zieleni, ale też kwestie przeciwdziałania podtopieniom czy walki z tzw. wyspami ciepła. Badania pod tym kątem również zostały już przeprowadzone.

Nie tylko tam

Choć w ramach projektu Klimatycznego Kwartału miasto skupia się na Kazimierzu i Grzegórzkach, promowanie ruchu pieszego jako zdrowego, taniego, przyjemnego i ekologicznego dotyczy całego miasta. – Do chodzenia pieszo chcemy zachęcać coraz więcej osób. Często może nam się wydawać, że odległości między pewnymi punktami w mieście są spore i dlatego decydujemy się na samochód lub komunikację zbiorową – mówi Łukasz Franek.

Zarząd Transportu Publicznego przygotował dwie schematyczne mapy Śródmieścia i Nowej Huty. Naniesiono na nie najbardziej popularne trasy, a dla każdego odcinka podano czas, jaki zajmuje jego przejście. To czas liczony tempem spokojnym, a więc dla wielu będzie niespodzianką, jak blisko siebie znajdują się pewne punkty miasta.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Stare Miasto Grzegórzki