Miasto wraca z nowym pomysłem na rejon Hali Targowej. Chce zacząć jeszcze w tym roku

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Po ubiegłorocznych konsultacjach urzędnicy proponują zmienioną wersję organizacji ruchu i przestrzeni w rejonie Hali Targowej i nowego przystanku kolejowego Kraków Grzegórzki. Chcą przeprowadzić prace możliwie szybko, by pasażerowie korzystający z przystanku zastali gotową infrastrukturę.

Miasto jeszcze pod koniec 2020 roku wyszło z propozycją utworzenia placu Grzegórzeckiego. Miał on obejmować cały obszar pomiędzy kamienicami po północnej stronie ul. Grzegórzeckiej a Halą Targową. Na pokazanych wizualizacjach widać było mnóstwo zieleni i dużo przestrzeni dla pieszych, z minimalizacją przestrzeni pozostawionej dla samochodów.

Od tego czasu sporo się zmieniło. Wiceprezydent Andrzej Kulig przyznał otwarcie podczas wtorkowej konferencji prasowej, że przeprowadzone jesienią konsultacje mocno wpłynęły na plany urzędu. Efektem będzie choćby pozostawienie miejsc parkingowych. Publikowane wcześniej wizualizacje są już nieaktualne.

Ogólne założenie pozostaje jednak bez zmian: w związku z planowanym uruchomieniem przystanku kolejowego Kraków Grzegórzki, który będzie obsługiwał codziennie dużą liczbę pasażerów kolei aglomeracyjnej docierających do miejsca pracy czy nauki, miasto musi im zapewnić wygodne i bezpieczne poruszanie się w rejonie przystanku, w tym przesiadkę do komunikacji miejskiej.

Priorytety

Prezydent Andrzej Kulig wskazał priorytety, jakie przyświecają teraz miastu podczas planowania zmian. – Musimy myśleć o mieszkańcach z tego rejonu, bo nie chcemy, żeby w jakikolwiek sposób odczuli, że mieszkają na dworcu. Musimy w maksymalnym stopniu złagodzić te następstwa. Drugim priorytetem jest dla nas zadbanie o bezpieczeństwo osób tam mieszkającym jak i pasażerów wsiadających i wysiadających – mówił.

Tłumaczył, że to oznacza konieczność ograniczenia tranzytowego ruchu samochodowego, likwidacji potencjalnych kolizji, zachowania – zgodnie z wolą mieszkańców wyrażoną w konsultacjach – miejsc parkingowych oraz organizacji ruchu na sąsiednich ulicach w taki sposób, by nie zostały one zablokowane przez ruch tranzytowy i zachowały swój charakter.

– Trzeci bardzo ważny element który musimy utrzymać to miejsca i wydarzenia o charakterze kultowym. To przede wszystkim hala, kupcy którzy tam funkcjonują, łącznie ze słynną Nyską a także giełdą. To są elementy, które są dla nas niezwykle ważne i muszą być utrzymane – stwierdził Kulig. Jak mówił, uruchomienie przystanku będzie dla kupców korzystne ze względu na dużą liczbę potencjalnych klientów, zwłaszcza po spadkach jakie wiązały się z przeniesieniem oddziałów szpitalnych do Prokocimia.

Co się zmieni?

Podobnie jak w pierwotnej wersji, urzędnicy zakładają ruch jednokierunkowy na ulicy Grzegórzeckiej, od ronda w stronę ul. Dietla. Z al. Daszyńskiego nie wjedziemy już na ul. Grzegórzecką, a kierowcy jadący strony ul. Dietla będą musieli zawrócić albo na skrzyżowaniu z ul. Wielopole, albo na zawrotce tuż przed skrzyżowaniem z ul. Blich.

Miejsca postojowe będą wyznaczone nie tylko po północnej stronie ul. Grzegórzeckiej przy kamienicach, ale także już za wiaduktem kolejowym oraz na jednokierunkowej i przebudowanej ulicy Blich. Ma też powstać nowa, jednokierunkowa droga łącząca ul. Dietla z ul. Wrzesińską. Główny ruch rowerowy ma być poprowadzony po południowej stronie ulicy, z wykorzystaniem drogi dla rowerów funkcjonującej obecnie na jednym z pasów. Infrastrukturę rowerową przewidziano też jednak po północnej stronie, z myślą o ewentualnej przyszłej przebudowie całej ulicy.

Więcej szczegółów można zobaczyć na mapie:

– Jesteśmy już po opracowaniu ostatecznej koncepcji i w trakcie przygotowywania projektu – zapowiedział wiceprezydent Kulig. Urząd zakłada, że jeszcze w tym roku będzie miał wszystkie potrzebne dokumenty i będzie można rozpocząć prace – tak, by zakończyć je w kolejnym roku. Terminy są napięte, ponieważ równocześnie trwa modernizacja linii kolejowej i w miarę możliwości miejski teren powinien być już gotowy na przyjęcie pasażerów korzystających z nowego przystanku.

Liczba ogólnodostępnych miejsc parkingowych ma zostać utrzymana. Zarząd Zieleni Miejskiej planuje nasadzenie ok. 100 dodatkowych drzew i zieleń niską. Wzmocniona ma zostać oferta komunikacji miejskiej w tym rejonie, by ułatwić przesiadki pomiędzy tramwajami i autobusami oraz pociągami i stworzyć alternatywę dla przyjazdu samochodem.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Grzegórzki