Miejska spółka zdecydowała, że nowe autobusy elektryczne dostarczy Irizar, jak również Solaris.
Kraków kupuje 32 autobusy zasilane energią elektryczną. Kto je dostarczy? Decyzję w tej sprawie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne podjęło w piątek 14 marca. Wybrało dwie oferty: Irizar e-mobility S.L. (na dostawę 22 autobusów) oraz Solaris Bus & Coach (na dostawę 10 autobusów przegubowych). Pierwsza z nich opiewa na ponad 53 mln zł, druga na ponad 33 mln zł. Przypomnijmy, że MPK uzyska stuprocentowe dofinansowanie do zakupu elektryków w ramach programu Zielony Transport Publiczny.
Przed podpisaniem umowy z dostawcami, dokumenty przetargowe muszą jeszcze przejść kontrolę w Urzędzie Zamówień Publicznych. Jeżeli zakończy się pozytywnym wynikiem, będzie można podpisać umowę. Od tego momentu Solaris będzie miał 11 miesięcy, a Irizar 12 miesięcy na realizację kontraktu.
Każdy z autobusów będzie przygotowany do ładowania zarówno przez klasyczne złącze plug-in, jak i za pomocą pantografu. Wszystkie systemy i urządzenia w pojazdach będą zasilane wyłącznie energią elektryczną. Dodatkowe wyposażenie obejmuje pełen monitoring, rozbudowany system informacji pasażerskiej, klimatyzację, ładowarki USB oraz elektryczny system ogrzewania.
Także dziś, 14 marca, MPK otworzyło oferty w przetargu na zamówienie pięciu kolejnych przegubowych autobusów elektrycznych. W przetargu oferty przesłały dwie firmy: Solaris Bus & Coach (cena za jeden autobus: 3,2 mln zł netto) i PT Wanicki (ponad 3,4 mln zł netto). Każda z tych ofert będzie teraz dokładnie analizowana oraz sprawdzana. Następnie zostanie wybrana najkorzystniejsza.