Norymberskie tramwaje GT6 znikają z krakowskich torowisk [ZDJĘCIA]

Po 18 latach dzielnego radzenia sobie na krakowskich torowiskach, kultowe już tramwaje GT6 z Norymbergi odchodzą na emeryturę. Będzie je można jednak odwiedzać w Muzeum Inżynierii Miejskiej.

 

Pierwsze cztery norymberskie wagony GT6 do Krakowa dotarły w listopadzie 1994 roku. Kilka tygodni później, 10 stycznia 1995 roku zaczęły wozić pasażerów. Od tego dnia nieprzerwanie przez 18 lat służyły krakowianom i turystom, kursując na wielu  liniach tramwajowych.

Wagon GT6 posiadał czworo drzwi. Napędzany był dwoma silnikami o mocy 120kW każdy. Wszystkie wagony przed wprowadzeniem do ruchu przechodziły niewielkie remonty. Tramwajom nadano krakowskie barwy malując je na kremowo i niebiesko pozostawiając w oryginalnych barwach tylko jeden wagon o numerze 187.

Niedawno witaliśmy pierwszy w Krakowie elektryczny autobus miejski. Dziś żegnamy jeden z najstarszych tramwajów, kursujących po Krakowie. Nasz tabor poprawia się, a dowodem na to są nowoczesne Bombardiery i plany zakupów kolejnych dużych tramwajów – mówił Prezydent Jacek Majchrowski podczas pożegnania norymberskiego wagonu.

Wycofany dziś z użytkowania model to nie jedyny tramwaj, który Kraków pozyskał z Norymbergi. – Łącznie otrzymaliśmy 157 wagonów. Obecnie wykorzystywany jest jedynie model N8, między innymi na linii 2 – informował Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK SA.

 

Zwrot ku nowoczesności

Krakowska komunikacja może się poszczycić jednym z najnowocześniejszych taborów w kraju. Wszystkie autobusy kursujące po naszym mieście mają niską podłogę, w przypadku tramwajów ten współczynnik wynosi 44 proc. W połowie tego roku po naszym mieście kursować będzie łącznie 74 nowoczesnych Bombardierów. MPK rozważa również zakup 10 autobusów elektrycznych, a także osiemnastu (z opcją zakupu kolejnych 18) nowych wielkopojemnych tramwajów, o których piszemy TUTAJ.

Poniżej prezentujemy galerię zdjęć z pożegnania tramwajów GT6.


fot. Paweł Krawczyk/krakow.pl

News will be here