Plan budowy nowego połączenia, które ma odciążyć drogę przy lotnisku, pozostaje aktualny. Na razie jednak trudno mówić o możliwym terminie realizacji.
Mowa o nowym przebiegu drogi wojewódzkiej nr 774, po przeciwnej stronie autostrady A4. Nowa droga ma mieć ok. 3,5 km długości. Po północnej stronie ma się rozpoczynać na terenie gminy Zabierzów, w miejscu obecnego skrzyżowania ulic Krakowskiej i Kmity – a więc tuż przy węźle Balice I.
Dalej poprowadzi na południe, wzdłuż autostrady A4 i stopniowo będzie się od niej odsuwać. Na dalszym etapie planowane jest połączeniem z węzłem autostradowym, a później droga ma się połączyć z ul. Olszanicką, która również zostanie częściowo rozbudowana. Dalszy odcinek to już połączenie z obecnym rondem u zbiegu ulic Medweckiego i Sportowej w Balicach, ale po drodze potrzebna jest jeszcze budowa nowego wiaduktu nad autostradą A4. O szczegółach informowaliśmy w 2023 roku, kiedy projekt przechodził audyt rowerowy:
W efekcie miałaby powstać inwestycja o dużych rozmiarach, z kilkoma rondami, estakadą i wiaduktem. – Budowa tej drogi pozwoli zmniejszyć korki w bezpośredniej okolicy lotniska. Wielu mieszkańców i turystów na to czeka – ma nadzieje jeden z mieszkańców w mailu przesłanym do redakcji, dopytując o postępy przygotowań. Obecnie droga, która stanowi dojazd do lotniska, jest też równocześnie drogą wojewódzką, wykorzystywaną w ruchu lokalnym i tranzytowym, co skutkuje utrudnieniami w ruchu i w funkcjonowaniu lotniska.
Wciąż bez ZRIDu
Przed dwoma laty województwo zakładało, że do czerwca 2024 roku uzyskana zostanie decyzja zezwalająca na realizację inwestycji, a prace mogłyby zostać zrealizowane w latach 2024-2027. Urzędnicy dodawali jednak, że na tym etapie na realizację prac nie ma zapewnionych środków.
W kwestii budżetu sytuacja pozostaje bez zmian. – Na chwilę obecną wciąż nie ma zapewnionego finansowania na realizację inwestycji – informuje Magdalena Opyd, rzeczniczka prasowa urzędu marszałkowskiego. Wiadomo już, że zakładane terminy zdążyły się zdezaktualizować. – Harmonogram kolejnych etapów przygotowań – rozpoczęcia i zakończenia prac – będzie określony po uzyskaniu decyzji ZRID – dodaje przedstawicielka urzędu.
Co z autostradą?
Plany budowy nowego przebiegu drogi wojewódzkiej muszą uwzględniać jeszcze inną, znacznie większą inwestycję. Chodzi o rozbudowę autostradowej obwodnicy Krakowa, w ramach której Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje m.in. likwidację dotychczasowego węzła Kraków Balice i wybudowanie nowego, nieco bardziej na południe.
Szczegóły rozwiązań dotyczących A4 nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, a konsultacje w tej sprawie wywołały burzliwe dyskusje (choć dotyczyły one przede wszystkim sposobu przekroczenia Wisły, a nie odcinka przy lotnisku). Według informacji, jakie otrzymaliśmy, GDDKiA jest w kontakcie z Zarządem Dróg Wojewódzkich w tej sprawie, a droga wojewódzka jest zaprojektowana w taki sposób, by nie kolidowała z inwestycją GDDKiA i mogła powstać niezależnie, we wcześniejszym terminie.