Nowa linia tramwajowa już pewna. Miasto podpisało umowę

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Za 326 milionów złotych powstanie pięciokilometrowa linia tramwajowa, trzy parkingi oraz układ drogowy. Dziś władze Krakowa podpisały umowę z wykonawcą inwestycji.

W poniedziałek dyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu podpisał umowę na realizację nowej linii tramwajowej. Pojazdami MPK z Krowodrzy Górki na Górkę Narodową będzie można już pojechać w listopadzie 2020 roku. – To jest coś, na co oczekiwali mieszkańcy okolic ulicy Kuźnicy Kołłątajowskiej. Do teraz tereny te były fatalnie skomunikowane – przyznaje prezydent Krakowa prof. Jacek Majchrowski.

Samorządowiec dodał, że jest to jedna z największych inwestycji, które miasto zaczyna realizować. – Ta budowa, jak każda inna, wzbudziła wiele emocji. Odbyliśmy bardzo wiele spotkań z mieszkańcami i zostały uwzględnione prawie wszystkie argumenty. Dostosowaliśmy się do wymogów krakowian – podkreślił.

Budowa za 326 mln zł

Inwestycja ma kosztować 326 milionów złotych, w tym 151 milionów ma pochodzić ze środków budżetu Unii Europejskiej. Jednak umowa na dofinansowanie nie została jeszcze podpisana. – Mamy zapewnienie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, że pieniądze otrzymamy. Trwa teraz finalizacja projektów umów – informuje Andrzej Mikołajewski, dyrektor ZIKiT.

W ramach inwestycji powstanie blisko pięć kilometrów nowej linii tramwajowej od ulicy Bratysławskiej przez Krowodrzę Górkę, aż na Górkę Narodową. – Układ drogowy będzie krótszy, ponieważ na wniosek mieszkańców zrezygnowano z budowy odcinka od ulicy Bratysławskiej do Fieldorfa Nila. Zrobimy tam tylko przejazd dla służb technicznych – mówi Iwona Król, wicedyrektor ZIKiT odpowiedzialna za inwestycje.

Tunel wzdłuż ul. Opolskiej

Wykonawca zadania będzie musiał również stworzyć tunel wzdłuż ulicy Opolskiej, przebudować ulice Pachońskiego, Siewną i Bociana. Dla kierowców samochodów przewidziano trzy parkingi Parkuj i Jedź: 300 aut ma pomieścić plac przy pętli na Górce Narodowej i po sto przy skrzyżowaniu z ul. Pachońskiego oraz przy pętli Krowodrza Górka.

Pierwsi robotnicy na placu budowy nie pojawią się w najbliższych miesiącach. Wykonawca, Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor, które budowało m. in. kładkę Bernatka oraz fragmenty autostrady A1, ma 16 miesięcy na zaprojektowanie oraz zdobycie wszystkich pozwoleń administracyjnych. Prace na budowie zaczną się w przyszłym roku, prawdopodobnie około sierpnia.

Przedstawiciel wykonawcy podkreśla, że inwestycja jest dla firmy dużym wyzwaniem m. in. przez intensywną zabudowę oraz przecinanie ulicy Opolskiej. – To duży ciąg komunikacyjny, który już teraz stwarza problemy mimo braku prowadzonych prac, a jeszcze przy naszych robotach na pewno dojdzie do spotęgowania korków – dodaje.


Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Prądnik Biały
comments powered by Disqus