Nowe pociągi już w Krakowie. Co z budową zaplecza?

fot. Materiały prasowe

Dwa z czterech nowych pociągów Elf2 zakupionych przez województwo są już w Krakowie, w planie są kolejne dostawy. Kiedy Koleje Małopolskie doczekają się własnego zaplecza, w którym będą mogły na bieżąco serwisować stopniowo powiększający się tabor?

W czwartek pierwszy Elf2 wyprodukowany przez Pesę zadebiutował na linii SKA1 łączącej Wieliczkę z lotniskiem, w piątek dołączył do niego drugi. Łącznie w ramach tego zamówienia tabor należący do województwa zwiększy się o cztery takie czteroczłonowe pojazdy.

Wszystkie z nich są wyposażone m.in. w rozkładane rampy umożliwiające wejście i wyjście osób z niepełnosprawnościami, przewijaki dla niemowląt, pętle indukcyjne dla osób z dysfunkcją słuchu, gniazdka do ładowania – zarówno USB, jak i 230V. Jest też spora przestrzeń do przewozu rowerów.

W kolejce czeka następne zamówienie, tym razem realizowane przez sądecki Newag. To łącznie aż dziewięć nowych pociągów Impuls 2, które mają zostać dostarczone w przyszłym roku.

Zaplecze jeszcze na papierze

W tym kontekście tym istotniejsza jest sprawa budowy zaplecza służącego do napraw, serwisowania i bieżącej obsługi pociągów. Od czasu podpisania umowy z projektantem i wykonawcą obiektu w lipcu ubiegłego roku sprawa ucichła, a na placu budowy w rejonie ul. Składowej jeszcze nic się nie dzieje, nie licząc wycinki drzew kolidujących z inwestycją.

Koleje Małopolskie uspokajają, że przygotowania są w trakcie, a projekt wykonawczy przechodzi kolejne uzgodnienia. – Trwa także procedura pozyskania pozwolenia na budowę – mówi Szymon Kamysz z departamentu handlowego spółki.

Przygotowanie dokumentacji trwa dłużej, niż deklarował to początkowo wykonawca. – Na realizację mamy osiemnaście miesięcy, w tym maksymalnie osiem miesięcy chcemy przeznaczyć na projektowanie oraz zdobywanie wszystkich pozwoleń. Pozostały czas wykorzystamy na budowę – mówił w dniu podpisania umowy Jacek Lech z firmy Budimex. Osiem miesięcy od tego czasu minęło w marcu.

Zapytaliśmy Koleje Małopolskie o ewentualne opóźnienie realizacji, ale na razie aktualne pozostają wcześniejsze deklaracje. – Na dzień dzisiejszy wykonawca nie wystąpił do spółki o zmianę terminów. Termin realizacji inwestycji to 31 marca 2022 – stwierdza przedstawiciel Kolei Małopolskich.

Nawet 30 pojazdów

Wydzierżawiony od Grupy PKP teren ma 3,38 ha powierzchni. Powstanie na nim hala o wymiarach ok. 36*141 m. To oznacza, że zaplecze pomieści nawet do 30 pociągów.

W budynku mają się znaleźć cztery strefy: warsztatowo-naprawcza, biurowo-socjalna, magazynowa oraz myjnia.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Krowodrza
News will be here