Nowe węzły na zakopiance. GDDKiA rozpisała kolejny przetarg

Zakopianka fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl, Archiwum

GDDKiA rozpisała przetarg na przygotowanie projektu przebudowy skrzyżowania zakopianki z drogą powiatową w Krzyszkowicach. To już kolejne takie zadanie, które ma w założeniu m.in. ograniczyć uciążliwość ruchliwej drogi dla okolicznych mieszkańców.

O zmianę obecnej sytuacji mieszkańcy apelowali od dawna. W styczniu, w dniu rozpoczęcia ferii zimowych i Pucharu Świata w skokach narciarskich w Zakopanem na około trzy godziny zablokowali przejazd zakopianką przechodząc przez przejście dla pieszych. Domagali się przyspieszenia inwestycji, która poprawiłaby w tym miejscu poziom bezpieczeństwa.

Chodziło zarówno o bezpieczeństwo pieszych, jak i kierowców. Ci pierwsi muszą w tym miejscu pokonać ruchliwą trasę korzystając z przejścia bez sygnalizacji świetlnej. To niejednokrotnie igranie ze śmiercią – biorąc pod uwagę natężenie ruchu i prędkości, jakie osiągają tu samochody.

Łatwo nie mają też kierowcy wyjeżdżający w tym miejscu z drogi podporządkowanej. Duża część z nich wyjeżdża w lewo, w stronę Myślenic, co jest jeszcze bardziej ryzykowne i niejednokrotnie już kończyło się wypadkiem.

Koniec ruletki

W tym tygodniu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na przygotowanie dokumentacji. Do 4 maja czeka na oferty od firm, które chcą zająć się opracowaniem projektu i uzyskać wszystkie potrzebne uzgodnienia i decyzje, w tym najważniejszą decyzję ZRID. Zwycięzca przetargu będzie miał 22 miesiące na wywiązanie się ze swojego zadania.

Po zmianach skrzyżowanie ma być dwupoziomowe. Droga powiatowa będzie poprowadzona dołem, w tunelu zaplanowano również chodnik. Nie będzie już konieczności przejeżdżania przez obydwie jezdnie – pas rozdzielający jezdnie zakopianki zostanie zamknięty, a w każdą stronę będzie można wyjechać dzięki nowemu układowi skrzyżowania, obsługującego tylko relacje w prawo, z pasami włączania i wyłączania.

Sukces?

Mieszkańcy mają poczucie, że styczniowy protest przyspieszył działania urzędników. Z drugiej jednak strony podkreślają w wypowiedziach na poświęconej tej sprawie stronie facebookowej, że to dopiero pierwszy krok, bo przetarg dotyczy na razie tylko dokumentacji. Na zakończenie prac w terenie trzeba będzie jeszcze długo poczekać.

Na razie zawieszają planowany na maj kolejny protest, ale zapowiadają, że będą monitorować postępy i proponowane przez projektantów rozwiązania.

Urzędnicy natomiast krytykują protest i zapewniają, że działania w tej sprawie były podejmowane wcześniej, niezależnie od blokady drogi. GDDKiA zapowiada przeprowadzenie prac na lata 2023-2024.

Inne miejsca

Krzyszkowice nie są jedynym punktem na „starym” odcinku zakopianki, na którym w ciągu najbliższych lat mają się pojawić rozwiązania zwiększające poziom bezpieczeństwa.

Nowy węzeł ma powstać w Gaju, w miejscu skrzyżowania z ulicami Widokową i Zadziele. – Umowa jest podpisana, wykonawca jest na etapie prac projektowych – mówi Iwona Mikrut z małopolskiego oddziału GDDKiA.

Prace projektowe toczą się też w sprawie węzła w Libertowie. Tam początkowo była mowa tylko o utworzeniu przejścia dla pieszych, a ostatecznie zdecydowano się na przebudowę całego skrzyżowania.

Węzeł jest planowany też w Myślenicach, u wylotu ulicy Sobieskiego. Zastąpi obecne skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną. Pod koniec minionego roku pojawiła się natomiast informacja o tym, że sejmik województwa zapisał w wieloletniej prognozie finansowej 20 mln zł na budowę węzła w miejscu skrzyżowania zakopianki z drogą wojewódzką nr 955 w Jaworniku. To będzie wkład województwa w kwotę, do której dołożą się też gmina Myślenice i – w większości – GDDKiA.

comments powered by Disqus