Nowy etap prac przy budowie mostu. Bulwar Kurlandzki będzie zamknięty

fot. PKP PLK

W przyszłym tygodniu ma się rozpocząć nowy etap prac przy budowie mostu kolejowego na Wiśle. Piesi i rowerzyści, zamiast Bulwarem Kurlandzkim, będą się poruszać ulicą Podgórską.

Prace koncentrują się obecnie głównie na budowie środkowego mostu, a więc tego, który powstaje w miejscu starej przeprawy. To wiąże się z pewnym ułatwieniem: wykonawca nie musi w tym przypadku budować w wodzie tymczasowych podpór, tylko wykorzysta stare, które zostały do tego celu odpowiednio obniżone.

Wszystkie pale potrzebne do budowy mostu są już umieszczone głęboko w ziemi, przyczółek od strony ul. Podgórskiej jest gotowy, a na ul. Zabłocie betonowanie planowane jest na przyszły tydzień. Teraz powstają podpory w rejonie bulwarów – w przyszłym tygodniu zacznie się zbrojenie fundamentów na Bulwarze Kurlandzkim. Zaczęły się też dostawy rusztowania płyty ustroju nośnego i już wkrótce będzie można zobaczyć montaż kolejnych elementów.

Trzeba górą

To wszystko powoduje, że Bulwar Kurlandzki zostanie w przyszłym tygodniu zamknięty (oficjalna data to poniedziałek 18 stycznia, ale niskie temperatury mogą spowodować jej przesunięcie).

– Dla rowerzystów zostanie wyznaczony objazd. Będą się poruszać ul. Podgórską, po wyznaczonym pasie jezdni, na odcinku od al. Daszyńskiego do mostu Powstańców Śląskich. Na dalszym odcinku, czyli od mostu do kładki Ojca Bernatka, będą korzystać z chodnika wzdłuż ul. Podgórskiej. Piesi natomiast zostaną skierowani na obejście chodnikiem wzdłuż ul. Podgórskiej – zapowiada Piotr Hamarnik z PKP Polskich Linii Kolejowych.

To oznacza, że kierowcy na odcinku ul. Podgórskiej od al. Daszyńskiego do mostu Powstańców Śląskich będą mieli do dyspozycji po jednym pasie w każdym kierunku. – Taka organizacja ruchu wynika z pracy ciężkiego sprzętu przy budowie podpory mostu na bulwarze. Szacujemy, że potrwa co najmniej sześć miesięcy – mówi przedstawiciel kolejowej spółki.

Trzeci most w innej roli

Równocześnie trwają też przygotowania do budowy trzeciego mostu. W nurcie Wisły widać już elementy, na których będzie ustawiane rusztowanie. Ten most będzie się różnił od pozostałych tym, że jego część będzie przeznaczona dla ruchu kolejowego, a część dla pieszych i rowerzystów. Takie ustalenia zapadły pomiędzy koleją i miastem, trzeba je jednak przełożyć na język projektu i stosownych pozwoleń.

– Projekt jest teraz na etapie uzgodnień po stronie naszej i miasta. Mamy decyzję o ustaleniu lokalizacji i kończymy projekt budowlany, by móc przystąpić do prac – stwierdza Hamarnik.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Stare Miasto Podgórze