Nowy rozkład. Więcej połączeń na Śląsk i do Warszawy, wraca pociąg do Zakopanego

fot. PKP PLK

Od niedzieli 15 grudnia zacznie obowiązywać nowy rozkład jazdy pociągów. Pasażerów z Krakowa ucieszą zmiany na liniach w stronę Śląska, Zakopanego i Warszawy.

Wprowadzane zmiany są w dużej mierze efektem zakończenia kolejnych etapów prac na liniach kolejowych. Tak jest w przypadku linii do Zakopanego, na którą już za kilka dni wrócą regularne połączenia.

– Od 15 grudnia będzie można przejechać pociągiem odcinek z Krakowa do Chabówki, a 21 grudnia pociągi ponownie dojadą do Zakopanego – zapowiada Piotr Hamarnik z PKP Polskich Linii Kolejowych. Przypomnijmy: po okresie wakacyjnym, kiedy pociągi pokonywały całą tę trasę, wykonawca powrócił do prac na odcinku między Chabówką a Nowym Targiem – tak, by możliwe było utrzymanie kursowania Podhalańskiej Kolei Regionalnej między Nowym Targiem a Zakopanem.

Koleje Małopolskie zapowiadają, że na trasy powrócą cieszące się dużą popularnością przyspieszone pociągi w relacji Kraków – Zakopane, które pozwolą na komfortowy dojazd do stolicy Tatr, zarówno w okresie świąteczno-noworocznym, jak i w okresie ferii zimowych. Z myślą o osobach bawiących się na plenerowej zabawie sylwestrowej uruchomione zostanie również dodatkowe nocne połączenie powrotne do Krakowa.

Modernizacja linii między Chabówką a Zakopanem ma potrwać jeszcze do końca 2020 roku, z przerwami na sezon letni i zimowy.

Przystanek w Radziszowie

Prace na linii do Zakopanego trwają też na odcinku bliżej Krakowa, między Skawiną a Suchą Beskidzką. Od połowy grudnia pasażerowie będą tam już mogli skorzystać z nowego przystanku Radziszów Centrum, który ułatwi dostęp do kolei. Wygodniej będzie też na dotychczasowych stacjach i przystankach, które przeszły w ostatnim czasie modernizację.

Nowe połączenia

W nowym rozkładzie widoczne będą już też efekty prac na linii w stronę Śląska. Na razie nie przełożą się one na skrócenie czasu przejazdów, ponieważ inwestycja nie jest jeszcze zakończona, a pociągi nie mogą rozwijać docelowych prędkości. Możliwe za to będzie zwiększenie liczby pociągów między Śląskiem, Krakowem a Podkarpaciem z jednego do ośmiu.

Więcej będzie też połączeń PKP Intercity pomiędzy Krakowem i Warszawą: przewoźnik zwiększa tę liczbę do 26. Nowym połączeniem będzie pociąg EIC Banach relacji Przemyśl – Kraków – Warszawa – Gdynia, kursujący w soboty w stronę Pomorza, a w niedzielę w odwrotnej relacji. TLK Roztocze to natomiast nowy pociąg, który zapewni połączenie Chełma z Katowicami, kursując przez Rzeszów i Kraków.

Nowością będą zimowe kursy Muszyna – Poprad-Tatry uruchamiane przez Koleje Małopolskie wspólnie z Kolejami Słowackimi, w weekendy w okresie od 28 grudnia do 23 lutego.

Koleje Małopolskie

W ruchu aglomeracyjnym nie będzie na razie znaczących zmian. Utrzymana (z wyjątkiem okresu świątecznego) będzie przerwa w ruchu pociągów pomiędzy Krakowem Głównym a Podłężem, w godzinach 9:45–14:20, co wiąże się z koniecznością korzystania z autobusów zastępczych lub komunikacji miejskiej.

Ze względu na kolejne etapy prac modernizacyjnych, część pociągów aglomeracyjnych pojedzie „dużą” obwodnicą przez Nową Hutę, a jeden kurs SKA3 Kolei Małopolskich zakończy bieg na stacji Kraków Olsza.

W marcu, po dłuższej przerwie, pasażerowie doczekają się powrotu kursowania linii SKA1 w stronę lotniska z pierwotną częstotliwością, czyli co 30 minut.