Odcinek zakopianki między Szaflarami a Zakopanem do zmiany. Projektant rozpoczyna prace

fot. GDDKiA

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę z firmą, która ma za zadanie opracować koncepcję przebudowy odcinka zakopianki pomiędzy Szaflarami a Zakopanem.

Połączenie drogowe pomiędzy Krakowem a Zakopanem czeka kolejna duża inwestycja. W ubiegłym roku zakończyła się tunelu pod Luboniem Wielkim, dzięki czemu można już korzystać bez utrudnień z całego odcinka nowej drogi ekspresowej pomiędzy Lubniem a Rabką. Równocześnie trwają prace na odcinku Rdzawka-Nowy Targ, gdzie powstaje ok. 16-kilometrowa droga, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, choć już nie w standardzie drogi ekspresowej. W kolejce czeka na przebudowę węzeł autostradowy Kraków Południe, który jest obecnie na etapie projektowania.

Teraz GDDKiA przymierza się do zmian na problematycznym odcinku przed samym Zakopanem. Obecnie samochody poruszają się tam jednojezdniową drogą, po jednym pasie ruchu w każdą stronę.

Wszystko się okaże

Jak ta droga będzie wyglądać po przebudowie? To się dopiero okaże, w zależności od wyników prac projektantów. We wtorek podpisana została umowa z firmą Sweco, która za nieco ponad 3,5 mln zł ma opracować koncepcję możliwych rozwiązań.

– Wykonawca będzie odpowiedzialny za przygotowanie planu przebudowy DK47 i poprawy jej przepustowości. Celem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jest poprawa bezpieczeństwa użytkowników drogi i upłynnienie ruchu – deklaruje Kacper Michna z małopolskiego oddziału dyrekcji. – Wykonawca ustali efektywność planowanej inwestycji, przebieg tras poszczególnych wariantów oraz typy i podstawowe parametry techniczne obiektów budowlanych – wylicza. Wcześniej potrzebne będzie przeprowadzenie wielu badań – geologicznych, hydrologicznych, przyrodniczych, a także analiz i prognoz ruchu.

W tym przypadku nie ma planów rozbudowy odcinka do czterech pasów ruchu. Możliwe są za to takie rozwiązania jak np. dobudowa trzeciego pasa, dobudowa dodatkowych jezdni dla ruchu lokalnego, przebudowa skrzyżowań czy budowa skrzyżowań wielopoziomowych.

To potrwa

Na szybkie efekty kierowcy nie mogą jeszcze liczyć. Samo opracowanie koncepcji i uzyskanie decyzji środowiskowej, zgodnie z podpisaną właśnie umową, potrwa dwa i pół roku. Kolejnym krokiem będzie projekt, a dopiero później przyjdzie czas na realizację. Na razie GDDKiA nie wypowiada się na temat terminów. – Na tym etapie trudno mówić o kolejnych krokach. Na etapie koncepcji okaże się, jakie rozwiązania są możliwe, jakie będą koszty takiej inwestycji – mówi nam Kacper Michta.