Ostatni stary wiadukt nad ul. Armii Krajowej będzie wyburzony. Powstanie nowy

fot. PKP PLK
Z pięciu wiaduktów kolejowych nad ul. Armii Krajowej już tylko jeden pozostał stary i odrapany. PKP Polskie Linie Kolejowe właśnie rozpisały przetarg na jego modernizację. Po nowym obiekcie pociągi przejadą szybciej, a zmieniona konstrukcja ułatwi rozbudowę drogi biegnącej pod nim.

To jedno z ważnych miejsc na kolejowej mapie miasta. W rejonie ul. Armii Krajowej spotyka się kilka linii kolejowych. Powstaje też nowy przystanek Kraków Bronowice, na którym pod koniec tego roku zaczną się zatrzymywać pociągi kolei aglomeracyjnej.

Nad ulicą Armii Krajowej przebiega łącznie pięć wiaduktów kolejowych. Część z nich została wyremontowana przy okazji prowadzonych wcześniej prac utrzymaniowych, a część w ramach prowadzonej obecnie modernizacji linii między Krakowem a Katowicami. Pozostał jeden, na linii kolejowej nr 100, łączącej Mydlniki z Olszą i na co dzień wykorzystywanej przede wszystkim przez pociągi towarowe.

Stary wiadukt nie tylko wizualnie odbiega on od pozostałych, ale też ma inną konstrukcję. Wspiera się na dodatkowych podporach, które uniemożliwiają ewentualne poszerzenie ulicy. Dodatkowo jego stan pozostawia wiele do życzenia, czego efektem jest ograniczenie prędkości pociągów do 30 km/h.

Pociągi pojadą szybciej

PKP Polskie Linie Kolejowe rozpisały przetarg na modernizację tego obiektu. – W praktyce będzie to budowa zupełnie nowej, jednoprzęsłowej konstrukcji. Podobnej do tych, które już wcześniej powstały nad ul. Armii Krajowej. Będzie ona już spełniać wszystkie wymagania techniczne pozwalające na zwiększenie prędkości do 120 km/h – mówi Piotr Hamarnik z PLK.

Dlaczego kolejarze dopiero teraz zabierają się za ten wiadukt, kiedy kierowcy liczyli już na to, że żadne utrudnienia w tym miejscu nie będą się pojawiać? Spółka tłumaczy, że stary obiekt podczas dotychczasowych prac pełnił ważną funkcję. – Wiadukt na linii 100 cały czas jest wykorzystywany w trakcie modernizacji linii do Katowic. Początkowo służył m.in. do transportu materiałów i jako droga technologiczna. Obecnie jest to trasa objazdowa dla pociągów pasażerskich, ponieważ ruch na innych wiaduktach jest wyłączony ze względu na trwającą inwestycję – wyjaśnia Hamarnik.

Przetarg pokaże kiedy ruszą prace

To, kiedy wiadukt doczeka się modernizacji, będzie zależeć od ofert zgłoszonych w przetargu. Doświadczenia ostatniego czasu pokazują, że firmy proponują kwoty znacznie przewyższające założone budżety.

Plan jest taki, by prace zostały zakończone jeszcze w grudniu. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z założeniami kolejarzy, utrudnienia dla kierowców pojawią się we wrześniu i – poza kilkudniowym zamknięciem na czas wyburzania starej konstrukcji – będą wiązać się ze zwężeniami po zewnętrznych stronach jezdni. – Termin na składanie ofert wykonawcy mają do poniedziałku 8 kwietnia. Dopiero po rozstrzygnięciu przetargu i podpisaniu umowy będziemy mogli określić szczegółowy harmonogram prac – precyzuje Hamarnik.

Linia numer 100 to tzw. mała obwodnica kolejowa Krakowa. Swój bieg rozpoczyna w rejonie os. Złocień, a kończy na stacji Kraków Mydlniki. Od lat używana jest przede wszystkim do przewozu towarów – pociągi jadące ze Śląska omijają nią centrum miasta. Od kilkunastu miesięcy, w związku z dużym programem inwestycyjnym, realizowanym przez PLK na terenie stolicy Małopolski, linia jest wykorzystywana również przez pociągi pasażerskie.

Przebudowa tego wiaduktu daje nowe możliwości nie tylko kolejarzom, ale też miastu. Usunięcie podpór obiektu z chodników przy ul. Armii Krajowej pozwoli zlikwidować „wąskie gardło” na tej arterii w tym miejscu i w przyszłości ją bezpiecznie poszerzyć.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Krowodrza Bronowice
News will be here