Były dworzec ma zostać odrestaurowany z zewnątrz, a także wyremontowany w środku. PKP posiada już część najważniejszych pozwoleń, czyli te konserwatorskie.
W krakowskim magistracie na rozpatrzenie czekają dwa wnioski dotyczące pozwoleń na remont i przebudowę budynku Dworca Głównego. Polskie Koleje Państwowe planują prace pod ścisłym nadzorem konserwatorskim z uwagi na to, że budynek od 1986 roku jest wpisany do rejestru zabytków województwa małopolskiego.
W małopolskim urzędzie ochrony zabytków trwa postępowanie w sprawie wydania pozwolenia na prowadzenie prac konserwatorskich przy elewacjach wraz ze stolarką okienną oraz elementami stalowymi.
– Do wniosku o wydanie pozwolenia Polskie Koleje Państwowe dołączyły dokumentację projektową i program prac konserwatorskich, opracowane przez uprawnionych specjalistów – informuje Jan Kozakowski, rzecznik prasowy wojewódzkiego konserwatora zabytków.
Wnętrze też się liczy
Oprócz tego PKP ma już dwa pozwolenia konserwatorskie dotyczące dworca. Pierwsze dotyczy prowadzenia robót budowlanych oraz prac konserwatorskich, polegających na remoncie pomieszczeń na parterze budynku.
Z dokumentów wynika, że chodzi o wydzielenie przestrzeni biurowych, montaż klimatyzacji i wykonanie remontu na parterze, w tym konserwacji drewnianych drzwi wewnętrznych oraz okien, a także instalacji elektrycznych i wodno-kanalizacyjnych.
Oprócz tego urząd wydał pozwolenie na prowadzenie robót związanych z dostosowaniem obiektu do obowiązujących przepisów bezpieczeństwa pożarowego.
Wysłaliśmy pytania do PKP w sprawie zamierzenia, jednak z odpowiedzi wynika, że kolejarze nie planują żadnych robót związanych z zabytkiem.
Historia
Dworzec Główny w Krakowie został zbudowany w latach 1844–1847 jako stacja końcowa Kolei Krakowsko-Górnośląskiej, łączącą miasto z granicą Cesarstwa Austriackiego i dalej z siecią kolei pruskiej. Projekt architektoniczny dworca opracował Austriak Peter Rosenbaum.
Otwarcie odbyło się 13 października 1847 roku wraz z uruchomieniem linii kolejowej do Mysłowic. Dworzec początkowo pełnił funkcję nie tylko infrastruktury kolejowej, ale także był symbolem nowoczesności i rozwoju gospodarczego Krakowa. – Pojawienie się kolei w Krakowie wyznaczało nowy etap w dziejach miasta – zarówno jego rozwoju przemysłowego, jak i kontaktów z innymi częściami monarchii habsburskiej – pisze w publikacji „Kolej w Krakowie 1847 – 1997” Zbigniew Tucholski.
W ciągu kolejnych dekad budynek dworca przechodził liczne modernizacje. W latach 30. XX wieku została zmieniona fasada, a po wojnie, zwłaszcza w okresie PRL, dokonano dalszych przebudów – jak wskazują opracowania – często z pominięciem walorów zabytkowych.
Największa zmiana nastąpiła jednak w XXI wieku — w latach 2012–2014 uruchomiono nowy, podziemny terminal pasażerski połączony z Galerią Krakowską i dworcem autobusowym. Zabytkowy budynek główny, choć nadal istnieje, pełni dziś funkcje biurowe i komercyjne, a główna obsługa pasażerów została przeniesiona do części podziemnej.