Prezydent rządzi, ale nie na Facebooku

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych zbadał aktywność prezydentów 18 ośrodków miejskich w Polsce na Facebook w czerwcu. Pod lupę wzięte zostały również oficjalne profile miast.

– Czerwiec był bardzo intensywnym czasem w polskiej polityce. Znalazło to też wyraz w naszym comiesięcznym rankingu komunikacji facebookowej prezydentów i urzędów miast wojewódzkich – pisze na początku swojego raportu IBIMS.

Oceniane były wszystkie miasta, poza Warszawą. – Prezydent Rafał Trzaskowski jest jednym z liderów krajowej polityki. Sprawia to, że jest on głosem ważnym dla mieszkańców w całej Polsce, nie tylko w Warszawie. Stąd jego wynik mocno odbiega od wyników pozostałych prezydentów i nie do końca uprawnione jest porównywanie go z innymi włodarzami miast, dlatego pokazujemy wyniki jego profilu, nie biorąc jednak ich pod uwagę w ocenie najefektywniejszej komunikacji samorządowej – tłumaczą autorzy badania.

Gdzie jest Jacek Majchrowski?

W ubiegłym miesiącu najlepsze statystyki zaliczył prezydent Wrocławia Jacek Sutryk (blisko 200 postów). Drugie miejsce zajęła prezydent Aleksandra Dulkiewicz  z Gdańska (110 postów). Nieco mniej aktywny był nowy prezydent Rzeszowa Konrad Fijołek i to on znalazł się na trzecim miejscu.

Profil Jacka Majchrowskiego znalazł się dopiero na 10. pozycji. Mimo dość dużej aktywności (ponad 60 postów), interakcje były mizerne – na poziomie 9-10 tys. Dla porównania, dwóch liderów tego zestawienia zanotowało razem około 400 tys. interakcji.

Istnieje też spora różnica w „fanach” prezydentów. Liderzy mają po 130-155 tys. fanów, a Jacka Majchrowskiego obserwuje nieco ponad 22 tys. osób.

Warto też zaznaczyć, że wśród 15 najbardziej angażujących postów oczywiście nie znalazł się żaden krakowskie prezydenta. Tutaj uwaga facbookowiczów równo dzielił się włodarz Wrocławia z prezydentem Gdańska.

Samo miasto

Lepiej na tym polu radzi sobie profil Krakowa. Przeprowadzona kilka lat temu zmiana w podejściu do mediów społecznościowych wciąż procentuje. Widać to również po rankingu IBIMS.

Widać to na przykładzie liczby fanów – ponad 321 tys. Pod tym względem nasze miasto wyprzedza Łódź z ponad 400 tys. „lubiących”, a po piętach depcze stolica Dolnego Śląska z 300 tys. fanów.

Natomiast pod względem interakcji Kraków znalazł się na czwartym miejscem: za Łodzią, Warszawą i Wrocławiem, a przed Poznaniem i Gdańskiem.

– Łódź nadal dominuje w rankingu miast, choć w kategorii przyrostu nowych fanów to Warszawa jest liderem. Łódź w badanym okresie zebrała 311 tysięcy interakcji, publikując 469 postów (15,6 posta dziennie) – wyliczają autorzy badania.

Wśród najpopularniejszych 15 postów znalazły się te z czterech miast – po sześć postów z Łodzi i Warszawy, dwa z Gdańska i jeden z Krakowa. Najpopularniejszym postem miejskim był post z Łodzi dot. remontu ul. Wschodniej. Zebrał on 9,2 tys. interakcji. Krakowskim najpopularniejszym wpisem był ten ze zdjęciem przedstawiającym widok na Tatry.

News will be here