Przygotowują przebudowę ul. Gaik. Zmiany też na Jasnogórskiej i Łokietka

Prace przy tworzeniu ronda na ul. Jasnogórskiej, sierpień 2021 fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Jak ma wyglądać ulica Gaik po planowanej przebudowie? Odpowiedź na to pytanie będzie miała znaczenie także dla kierowców przejeżdżających ulicami Jasnogórską i Łokietka.

Jeszcze kilkanaście lat temu była to po prostu jedna z wielu ulic na północy miasta, w części przebiegająca pomiędzy zabudowaniami, ale w dużej mierze również przez tereny zielone czy pola. Dziś to ważne połączenie pomiędzy ulicami Jasnogórską i Łokietka oraz dojazd do coraz większej liczby nowych osiedli i domów powstających jeszcze w granicach Krakowa lub za nią.

Zarząd Dróg Miasta Krakowa przygotowuje się do gruntownej przebudowy całej ulicy. Na rozpoczęcie prac trzeba jeszcze poczekać, ale w tym roku urzędnicy chcą mieć gotową koncepcję planowanych rozwiązań. Pod koniec kwietnia na stronie Zarządu Transportu Publicznego w ramach audytu rowerowego pojawiły się mapy pokazujące dotychczasowe efekty prac projektantów.

Nowe rondo, nowy przebieg

Zaczynając od strony zachodniej, największą zmianą ma być budowa ronda w miejscu połączenia z ul. Jasnogórską. Już nie tymczasowego, wyznaczonego ustawionymi barierami, a pełnoprawnego ronda turbinowego, umożliwiającego jazdę dwoma pasami w ciągu ulicy Jasnogórskiej, z dużą zieloną wyspą na środku.

Co istotne, zmiana dotyczy nie tylko kierowców. Wokół ronda powstaną chodniki i drogi dla rowerów, z przejściami i przejazdami. Przebudowany ma też zostać końcowy fragment ulicy Ojcowskiej, który zyska m.in. połączenie pieszo-rowerowe z rondem.

Po drugiej stronie zmiany pójdą znacznie dalej. Projektanci proponują zmianę przebiegu końcowego fragmentu ulicy Gaik w taki sposób, by łączyła się bezpośrednio z rondem – a nie poprzez wykorzystywaną dziś drogę równoległą do ul. Jasnogórskiej. Ta dodatkowa droga nie zostanie zlikwidowana, a wręcz na fragmencie zostanie poszerzona – nie będzie jednak potrzebna do tego, by dojechać od ul. Gaik do ronda. Z kolei obecny bezpośredni wylot z ul. Gaik na Jasnogórską ma zostać zaślepiony.

Piesi i rowerzyści

Przebudowana ulica ma zyskać ponad dwumetrowe chodniki po obydwu stronach, przebudowane będą wszystkie zjazdy na posesje. Jezdnia ma mieć co najmniej 6,25 m szerokości.

Rowerzyści pojadą w ruchu ogólnym, z wyjątkiem skrzyżowania z ul. Jasnogórską. Jednak pomiędzy rondem a pętlą autobusową zlokalizowaną na wysokości obecnego przystanku „Tonie” projektanci proponują pasy rowerowe przy jezdni, o szerokości 1,5 m. Przejścia dla pieszych mają być w większości rozdzielone azylami.

Jakie skrzyżowania?

Na tym etapie proponowane są dwie wersje skrzyżowania z ulicami Potoczek i Na Budzyniu oraz trzy wersje skrzyżowania z ul. Łokietka. W pierwszym przypadku różnicą jest m.in. poszerzenie jezdni na wysokości skrzyżowania, by utworzyć na środku miejsce dla skręcających samochodów.

W przypadku skrzyżowania z ul. Łokietka, różnice dotyczą m.in. azyli dla pieszych lub ich braku oraz tego, czy na skrzyżowaniu ma się pojawić sygnalizacja świetlna. W wersji z sygnalizacją kierowcy skręcający z ul. Łokietka w lewo w ul. Gaik zyskaliby na fragmencie dodatkowy pas do skrętu.

W ramach inwestycji przebudowany zostałby krótki fragment ul. Łokietka – tak, by połączyć się z odcinkiem, który zyskuje nowy wygląd w ramach trwających obecnie prac.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Prądnik Biały
comments powered by Disqus