Rok 2020 to nowe efekty prac na kolei [Rozmowa]

Ireneusz Merchel fot. PKP PLK

O prowadzonych w kończącym się roku pracach modernizacyjnych na kolei i planach na rok 2020 opowiada Irenusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

Kończymy kolejny rok, w którym na kolei działo się całkiem sporo.

Irenusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA: To kolejny rok realizacji Krajowego Programu Kolejowego, który jest największym programem inwestycyjnym w historii polskich kolei o wartości blisko 76 miliardów złotych. To ogromna kwota, która istotnie sprzyja rozwojowi kolei w Polsce. Dzięki inwestycjom ponownie można podróżować koleją na od lat nieczynnych trasach, tworzymy warunki do szybkich podróży dalekobieżnych, ale też rozwoju połączeń lokalnych, aglomeracyjnych. Zwiększamy dostęp do kolei zarówno pod względem liczby miejsc i tras, które są dostępne, jak i zwiększamy komfort obsługi podróżnych na stacjach i przystankach.

Co PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zrobiły w mijającym roku?

W 2019 roku, w ramach Krajowego Programu Kolejowego, zrealizowaliśmy inwestycje za około 10 miliardów złotych. To w wymiarze rzeczowym 1400 km nowych torów czy przeszło 1300 wymienionych rozjazdów. Oddaliśmy do użytku 300 komfortowych peronów, bo ważnym aspektem programu jest taka modernizacja przystanków i stacji, by bez problemu z pociągu mogli korzystać wszyscy podróżni. Od grudnia mamy na sieci kolejowej 18 nowych przystanków – to realnie większa dostępność do pociągów. Na terenie Małopolski takim przystankiem jest Radziszów Centrum na linii w kierunku Zakopanego.

Jaka przebiegają prace w Małopolsce?

Na terenie Małopolski w ramach Krajowego Programu Kolejowego realizujemy ważne projekty. To modernizacja linii z Krakowa do Katowic. Prace budowlane dobiegają końca, a kolejne efekty będą widoczne w pierwszej połowie przyszłego roku. To zakończenie prac zarówno na „śląskim” odcinku tego projektu, pomiędzy Jaworznem Szczakową a Trzebinią, ale także w samym Krakowie, pomiędzy Krakowem Głównym Towarowym a Mydlnikami.

Wkrótce będziemy otwierać będziemy nowy przystanek Kraków Bronowice. W przyszłym roku chcemy by najszybsze pociągi dalekobieżne pojechały z Krakowa do Katowic w 90 minut, a docelowo skrócimy czas podróży poniżej godziny.

Ważnym projektem jest modernizacja linii w kierunku Zakopanego. Od 21 grudnia wróciły pociągi na całą trasę pomiędzy Krakowem Głównym a Zakopanem, mamy już wspomniany wcześniej przystanek Radziszów Centrum, podpisaliśmy też umowę na ostatni odcinek kolejowej zakopianki, na modernizację linii pomiędzy Suchą Beskidzką a Chabówką. To bardzo wymagający projekt, ponieważ budujemy kolej w górach, w trudnym terenie zarówno dla projektantów jak i dla wykonawców. Niemniej jednak pod koniec 2023 roku będziemy mieć zmodernizowane całe połączenie. Dzięki temu najszybsze pociągi z Krakowa do Zakopanego pojadą nieco ponad dwie godziny.

Jest też plan na nowe połączenie z Podhalem. Co dzieje się w sprawie linii Podłęże-Piekiełko?

To dla PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. jedna z ważniejszych inwestycji w skali Polski. Jesteśmy obecnie na etapie prac projektowych, które postępują zgodnie z zakładanym harmonogramem. Gdy powstaną nowe tory i zostanie zmodernizowana linia kolejowa, pomiędzy Chabówką a Nowym Sączem (nr 104), najszybsze pociągi z Krakowa do Zakopanego będą mogły pojechać w półtorej godziny. Zyskają lepsze warunki transportu przewoźnicy towarowi, dzięki czemu znaczenie kolei dla tego rejonu znacznie wzrośnie.

W ramach modernizacji linii do Zakopanego mieści się też odcinek do Skawiny. Kiedy przewidziano zakończenie prac?

Modernizacja linii do Skawiny to dobry przykład rozwoju kolei aglomeracyjnej. Kraków jest miastem, w którym kolej pełni szczególna rolę. Przebudowywana jest linia kolejowa, budowane są nowe przystanki, m.in. Kraków Opatkowice. Projekt będzie gotowy w 2021 roku i wpisze się w szerszy program rozwoju kolei aglomeracyjnej w stolicy Małopolski. Główną inwestycją w tym przypadku jest modernizacja linii średnicowej pomiędzy Krakowem Głównym a podkrakowskim Podłężem – największa inwestycja od wprowadzenia kolei do Krakowa. Dodatkowa para torów ułatwi przejazd pociągów szybkiej kolei aglomeracyjnej. Już teraz współpracujemy z urzędem marszałkowskim, by te rozwiązania infrastrukturalne jak najlepiej współgrały z planami jakie mają władze województwa.

Jak będzie przebiegał rozwój kolei w Krakowie?

Przygotowujemy dla aglomeracji krakowskiej masterplan, podobnie jak w przypadku innych dużych aglomeracji w Polsce. Dokument powstaje wspólnie z zarządem województwa małopolskiego. Określimy w nim, w którym kierunku inwestować, żeby dalej rozwijać kolej nie tylko w Krakowie. Mówimy tutaj o różnych opcjach, które będą analizować projektanci. To np. rozdzielenie ruchu pasażerskiego i towarowego na linii E30 w stronę Katowic, dobudowa dodatkowego toru do Batowic czy nowe połączenia na terenie Małopolski, np. do Myślenic czy do Olkusza.

Połączenie do Olkusza spotkało się z dużym zainteresowaniem.

Budowa krótkiego odcinka torów pozwoli skrócić dojazd pociągiem z Olkusza do Krakowa. Olkusz to duża miejscowość, która nie ma dobrej komunikacji ze stolicą Małopolski. Dzięki łącznicy, planowanej w okolicach Jaworzna, będzie możliwe atrakcyjne połączenie dla mieszkańców regionu.

Z jakich efektów prac skorzystamy w Małopolsce w 2020 roku?

W najbliższym roku będzie koniec prac na odcinku Kraków Główny – Kraków Mydlniki. Podróżni skorzystają z nowego przystanku Kraków Bronowice. Od strony technicznej warto wskazać, że będzie nowy most kolejowy nad Wisłą i dwa tory na odcinku Kraków Płaszów – Podłęże. Pasażerowie na pewno zauważą nowe perony na stacji Kraków Płaszów i Kraków Bieżanów, natomiast w system komunikacji kolejowej i drogowej pozytywnie wpisze się nowy wiadukt na ul. Łokietka. Można powiedzieć, że w Krakowie i Małopolsce, podobnie jak w całym kraju, nowy rok 2020 to kolejne efekty Krajowego Programu Kolejowego, które realnie ułatwią podróże i życie mieszkańców.