Ruszają konsultacje społeczne w ramach skateparków w każdej dzielnicy

Budowa skateparku w Parku Lotników Polskich fot. Krzysztof Kalinowski / LoveKraków.pl

Już dziś odbędzie się pierwsze ze spotkań konsultacyjnych dotyczących programu budowy skateparków w każdej dzielnicy. Za konsultacje odpowiadają Zarząd Zieleni Miejskiej wraz z Miejskim Centrum Dialogu.

O stworzeniu programu budowy skateparków w Krakowie zadecydowali radni podczas jednej z przedwakacyjnych sesji. Program zakłada, że na terenie każdej z osiemnastu dzielnic powstanie co najmniej jeden taki obiekt.

Jazda na deskorolce, rolkach, a ostatnio i hulajnogach za granicą od wielu lat jest formą aktywnego wypoczynku. W Krakowie jest kilka takich obiektów. Najbardziej znany to ten w Parku Jordana, jednak ze względu na upływ czasu, jego wyposażenie pozostawia już wiele do życzenia.

Nowoczesny skatepark powstaje w północnej części Parku Lotników. Staną w nim rampy, bowl wykonany w technice betonu natryskowego, a także poręcze i słupki.

Najpierw uchwała kierunkowa

Przyjęty w lipcu przez radnych dokument jest pochodną wcześniejszej uchwały kierunkowej przygotowanej przez Jakuba Łoginowa, aktywisty miejskiego i zapalonego rolkarza i deskorolkarza.

– Rolki, deskorolki i hulajnogi są nie tylko zdobywającym coraz większą popularność środkiem transportu, ale i świetnym narzędziem do rekreacji. Pracując nad uchwałą kierunkową, wielokrotnie rozmawiałem z przedstawicielami środowiska rolkarskiego i deskorolkarskiego. Zwracali mi uwagę, że jest coraz więcej osób chcących uprawiać ten sport wyczynowo, a na dobrą sprawę oprócz Plant Mistrzejowickich i Parku Jordana nie mają za bardzo, gdzie jeździć – wyjaśnia.

Aktywista i były kandydat do rady miasta z ramienia komitetu Łukasza Gibały zwraca uwagę na fakt, że istniejące obiekty budowane były z myślą o deskorolkarzach, stanowiących dotychczas najsilniejsze „lobby”. Przyjęta w lipcu uchwała powierza realizację projektu i przeprowadzenie wcześniejszych konsultacji społecznych Zarządowi Zieleni Miejskiej.

– W tym pierwszym etapie konsultacji chcemy rozpoznać potrzeby wszystkich środowisk – dziewczyn i chłopaków jeżdżących na deskach, rolkach i użytkowniczek i użytkowników hulajnóg. Spróbujemy pogodzić ich racje, bo każda z tych grup ma inne oczekiwania dotyczące wyposażenia. Faktem jest, że dotychczas deskorolkarze byli tą grupą i dotychczasowe parki powstawały niejako pod kątem ich wskazówek. Teraz chcemy to zmienić. – mówi Mariusz Czerwonka z Zarządu Zieleni Miejskiej i przy okazji miłośnik jazdy na deskorolce.

Lokalizacje

Przyjęta 5 lipca uchwała wskazuje kilkanaście lokalizacji, w których parki mogłyby powstać. Są to tereny Nowohuckiego Centrum Kultury, Bulwary Wiślane w okolicy Galerii Kazimierz lub planowanej kładki Kazimierz-Ludwinów, Kampus UJ w Pychowicach, Stare i Nowe Piaski, Kliny w okolicy przystanku „Pod fortem”, Czyżyny – rejon os. Dywizjonu 303, Zalew Nowohucki, Planty, Park im. Jalu Kurka (gdy zostanie wykupiony bądź wywłaszczony przez Miasto), Olsza w rejonie Bulwarów Białuchy, Prądnik Czerwony i Park Kościuszki, Park Wyspiańskiego lub Park Leśny Witkowice na terenie Prądnika Białego. – Pojawiają się głosy domagające się budowy jednego, wielkiego skateparku, ale my chcemy pójść nieco inną drogą i trochę na wzór programu „Ogrody Krakowian” (zakładającego tworzenie parków kieszonkowych w każdej dzielnicy) budować takie trochę osiedlowe skateparki w każdej z dzielnic – mówi Mariusz Czerwonka.

Zgodnie z uchwałą, w każdej z dzielnic mogłyby powstać nawet dwa skateparki. Wyjątkiem byłyby sąsiadujące ze sobą dzielnice, w których obiekty byłyby oddalone od siebie nie więcej niż o jeden kilometr.

Jak czytamy w treści uchwały, skateparki powinny być zlokalizowane tak, by dojazd do nich za pomocą tzw. urządzeń transportu osobistego – rolek, hulajnóg i deskorolek zajmował maksymalnie 20 minut.

Co więcej ich lokalizacja powinna być tak przemyślana, by mogli z nich korzystać także mieszkańcy peryferyjnych obszarów. – „Należy zapewnić dostęp do skateparków w taki sposób, by czas dotarcia do najbliższego obiektu z użyciem komunikacji publicznej i dojazdu do/z przystanku na deskorolce, hulajnodze lub rolkach nie przekraczał co do zasady 45 minut” – czytamy w dokumencie.

Mariusz Czerwonka dodaje, że oprócz poznania opinii środowisk miejskich sportowców, w drugim etapie konsultacji będzie chciał zapytać o zdanie mieszkańców. – Zapytamy, czy lokalizacje, o których mowa, są odpowiednie. Pod uwagę musimy wziąć także głos mieszkańców, bo wiadomo, że skateparki są miejscami w jakiś sposób generującymi hałas – mówi.

Program budowy skateparków ma się zakończyć w 2023 roku.

Pierwsze spotkanie w ramach konsultacji już dziś o godzinie 17.30 w siedzibie Zarządu Zieleni Miejskiej przy ul. Reymonta 20. Kolejne, przewidziane dla mieszkańców poszczególnych dzielnic, zaplanowane jest na tę samą godzinę 9 listopada.

News will be here