Samochodów elektrycznych przybywa mimo pandemii

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

W pierwszych sześciu miesiącach 2020 roku zarejestrowano w Krakowie 131 samochodów elektrycznych. W sumie pod Wawelem zarejestrowano ich do tej pory 597.

Najwięcej w pierwszej połowie roku przybyło samochodów osobowych (116) oraz ciężarowych, a także stanowiących odrębną kategorię motocykli (22) i motorowerów (41). Razem wszystkich pojazdów z napędem elektrycznym wg stanu na 30 czerwca 2020 r. zarejestrowano na terenie miasta 895 – to o 20 proc. więcej niż przed półroczem i niemal dwa razy więcej niż w 2018 roku. Ewidencję stanowią samochody osobowe (468), autobusy (26), samochody ciężarowe (46), inne (57), motocykle (30) i motorowery (268).

W całej Polsce tylko w pierwszej połowie roku zarejestrowano 3275 samochodów osobowych z napędem elektrycznym i jest to 65-procentowy wzrost od końca 2019 roku. W sumie pod koniec czerwca po polskich drogach jeździło 12 271 elektrycznych samochodów osobowych, z których 56 proc. stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV), a pozostałą część hybrydy (PHEV). Flota elektrycznych motorowerów i motocykli osiągnęła liczbę 7 342 sztuk.

– Pomimo wciąż niskiej bazy, wyraźnie widać, że przyrosty w parku samochodów elektrycznych BEV są coraz większe. Konsekwentnie rośnie też popularność hybryd typu plug-in, co świadczy, że klienci chętnie kupują samochody, które w mieście mogą mieć walory samochodu elektrycznego - przyjaznego środowisku - ale jednocześnie dają pełen komfort podróżowania na dalekich trasach – mówi Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Farysia napawa optymizmem wzrost liczby elektrycznych autobusów. – Wymiana taboru w miastach pozwala nie tylko na ograniczenie tam emisji szkodliwych substancji, ale też przyczynia się redukcji poziomu hałasu – dodaje.

Ładowarki

Pod koniec czerwca w Krakowie były dostępne 84 ogólnodostępne punkty ładowania samochodów elektrycznych. Część z nich znajduje się na parkingach P+R przy pętli tramwajowej: Kurdwanów (2 stacje), Nowy Bieżanów (1 stacja) i Mały Płaszów (1 stacja). Każda z tych stacji posiada dwa punkty ładowania. – Samo ładowanie pojazdu elektrycznego na wymiennych wyżej stacjach jest bezpłatne – informuje Kamil Popiela z krakowskiego magistratu.

W Polsce pod koniec pierwszej połowy roku funkcjonowały 1 194 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (2 258 punktów). 33 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 67 proc. wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W czerwcu uruchomiono 21 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (50 punktów).

– Mimo pandemii COVID-19 liczba rejestracji samochodów elektrycznych w Polsce systematycznie rośnie – podkreśla Maciej Mazur z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

Programy wsparcia elektromobilności przez narodowe fundusze jednak nie cieszą się wysoką popularnością wśród potencjalnych beneficjentów. – Należy je traktować przede wszystkim jako inicjatywy pilotażowe, pozwalające na zebranie praktycznych doświadczeń zarówno przez branżę, jak i przedstawicieli administracji. Szczególne ważne jest możliwie szybkie wprowadzenie instrumentów dofinansowania rozbudowy infrastruktury ładowania – zaznacza Mazur.

News will be here