Tory przy stacji Kraków Główny już gotowe [ZDJĘCIA]

Zakończyły się prace przy węźle rozjazdów po południowej stronie stacji Kraków Główny. Oznacza to, że po obydwu stronach największej krakowskiej stacji kolejowej tory są już gotowe do obsługi zwiększonej liczby odjeżdżających i przyjeżdżających pociągów.

Wcześniej nowy układ torów powstał od strony północnej, a więc dla pociągów kursujących w stronę lotniska, Śląska, Miechowa czy Warszawy. Teraz zakończyły się prace, dzięki którym łatwiej będzie obsługiwać ruch pociągów łączących Kraków z Wieliczką, Skawiną, Tarnowem czy Rzeszowem.

Nowe tory, wraz z całą potrzebną infrastrukturą, zostały ułożone na odcinku od ul. Kopernika do wjazdów na poszczególne perony. Zamontowanych zostało 83 zwrotnice i 74 sygnalizatory świetlne. Pociągi będą mogły pokonywać stację na przeszło 1400 różnych sposobów. W minionym tygodniu nowa infrastruktura przeszła stosowne odbiory.

– Jednym z wymiernych efektów tych prac jest dodatkowy tor stacyjny dla pociągów w kierunku Płaszowa. To zwiększa elastyczność prowadzenia ruchu na stacji i przekłada się na sprawność obsługi pociągów – mówi Piotr Hamarnik z PKP Polskich Linii Kolejowych.

Jest jeden, będą cztery

Linia kolejowa została na tym odcinku rozbudowana – pociągi będą się tutaj docelowo poruszać po czterech torach. Wiązało się to z poszerzeniem nasypu, ale nie wymagało żadnych większych zmian na zabytkowym wiadukcie nad ul. Lubicz.

Do ułożenia pozostała część sieci trakcyjnej. Na razie jednak i tak nie mogłaby ona zostać wykorzystana, ponieważ ruch pomiędzy Krakowem Głównym a Krakowem Płaszowem jest wciąż prowadzony po jednym torze, ze względu na prace przy budowie estakad i mostów. Założenie jest takie, by do końca roku umożliwić ruch po dwóch torach na estakadach. Na uruchomienie wszystkich czterech torów trzeba będzie poczekać kolejny rok – do zakończenia remontu zabytkowego wiaduktu nad ul. Grzegórzecką.

Komputer ułatwił życie

Dużą zmianą na stacji Kraków Główny było wprowadzenie pod koniec ubiegłego roku nowego, zautomatyzowanego systemu sterowania ruchem. Komputerowy system daje nowe możliwości prowadzenia ruchu na stacji, zmniejsza awaryjność i zwiększa bezpieczeństwo.

Pasażerów czeka jeszcze jedna zmiana związana z budynkiem nastawni, w której umiejscowione są urządzenia sterujące ruchem. Budynek stojący pomiędzy torami kolejowymi a ul. Wita Stwosza będzie miał odnowioną elewację.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Stare Miasto Podgórze
comments powered by Disqus