Sześć firm chce zaprojektować dalszy ciąg tzw. Trasy Wolbromskiej, czyli zachodniej obwodnicy Zielonek. Jej krakowski odcinek jest jeszcze w budowie i obecnie sprawia kierowcom sporo problemów.
Lipiec przyniósł kilka ważnych informacji dla kierowców dojeżdżających do Krakowa od strony Zielonek. Tą najmniej pozytywną są utrudnienia na ul. Glogera, wprowadzone w rejonie łącznika z budowaną Trasą Wolbromską.
Od 19 lipca obowiązuje tam ruch wahadłowy i ograniczenie prędkości do 40 km/h. Tworzą się duże korki, zwłaszcza w godzinach szczytu, ponieważ ul. Glogera jest drogą wjazdową do Krakowa dla dużej liczby mieszkańców gminy Zielonki. Utrudnienia dotyczą też pieszych i pasażerów, w związku z zamknięciem chodnika i przesunięciem przystanków.
Zarząd Inwestycji Miejskich zapowiada, że wykonawca planuje zakończyć roboty związane z rozbudową ul. Glogera do końca wakacji.
Powstaje nowa droga
Ulica Glogera z czasem zmieni swoją funkcję, ponieważ głównym połączeniem Krakowa z Zielonkami stanie się Trasa Wolbromska. Trwający obecnie I etap, obejmujący fragment na terenie Krakowa oraz fragment w gminie Zielonki do węzła budowanej obwodnicy, jest już na zaawansowanym etapie. Stopniowo pojawiają się kolejne fragmenty nowego asfaltu, a zgodnie z zapowiedziami prace mają się zakończyć jeszcze w tym roku.
Niedawno Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiedziała skoordynowanie prac przy budowie północnej obwodnicy Krakowa z końcem prac na Trasie Wolbromskiej. – Wykonawca dokłada wszelkich starań aby w grudniu tego roku przejąć ruch z trasy Wolbromskiej. Zakładamy rozprowadzenie ruchu z węzła Zielonki poprzez drogi powiatowe i gminne. Dodatkowo dążymy do tego, aby udostępnić jedną jezdnię pomiędzy węzłem Modlnica a węzłem Zielonki – przekazała Monika Skrzydlewska z GDDKiA, zastrzegając równocześnie, że powodzenie tego planu będzie zależało od warunków pogodowych.
Drugi etap za węzłem obwodnicy
Trasa Wolbromska ma mieć jednak również drugi etap, już za węzłem Zielonki na północnej obwodnicy, do skrzyżowania z ul. Krakowskie Przedmieście w Trojanowicach. W ramach odcinka o długości ok. 2 km zaprojektowane zostaną m.in. dwa wiadukty, most, chodniki i ścieżki rowerowe, a także drogi dojazdowe. Plan jest taki, by wszystko było gotowe w III kwartale 2026 roku.
21 lipca minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podpisał umowy o dofinansowanie m.in. budowy obwodnicy Zielonek. Szacunkowy koszt budowy wraz z wykupem gruntów to ponad 70 mln zł, a inwestycja została dofinansowana w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg kwotą 35 mln zł.
W poniedziałek natomiast otwarte zostały oferty w przetargu na opracowanie dokumentacji i pełnienie nadzoru autorskiego. Złożonych zostało sześć ofert, przy czym żadna z nich nie zmieściła się w budżecie określonym na 1,2 mln zł za podstawową część zamówienia.