Tunel na Rydla gotowy pod koniec maja [ZDJĘCIA]

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl
27 maja kierowcy przejadą tunelem pod torami na ulicy Rydla. Taką deklarację składają przedstawiciele PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., które prowadzą tam prace przy przebudowie linii kolejowej.

Zastąpienie przejazdu na ul. Rydla tunelem pod torami to element przebudowy linii kolejowej między Krakowem a Katowicami. W ramach tej samej inwestycji na krakowskim odcinku przebudowane zostały wiadukty nad ulicami Armii Krajowej, Zielony Most, Łupaszki i Godlewskiego. Na większości z nich ruch samochodów odbywa się już bez przeszkód, zamknięty jest tylko przejazd przez ul. Godlewskiego.

Jest data

Jak podają w PLK kierowcy będą mogli skorzystać z tunelu 27 maja. Konkretna data pada w tym kontekście po raz pierwszy, ponieważ orientacyjny termin otwarcia był już kilkukrotnie przesuwany. Początkowo była mowa o tym, że z obiektu będzie można korzystać już od listopada ubiegłego roku.

Ten termin szybko okazał się nierealny. PKP Polskie Linie Kolejowe uzasadniały to wówczas odnalezieniem na terenie budowy wielu niewybuchów oraz wykryciem licznych instalacji nieuwzględnionych w projektach. Później wspominano o dacie marcowej, później kwietniowej.

Sytuacja na rynku

– Rzeczywiście, jesienią wykonawca deklarował, że tunel będzie gotowy w marcu. Zastrzegał jedna, że wiele zależy od aury i możliwości prowadzenia prac w miesiącach zimowych – mówi Piotr Hamarnik z PLK. Jak tłumaczy, problemem okazało się zapewnienie wystarczającej siły roboczej. – Ze względu na to, że jest bardzo trudna sytuacja na rynku budowlanym, nie ma elastyczności w zamawianiu przez głównego wykonawcę usług podwykonawców. Trudniej jest znaleźć firmy do wykonania prac – stwierdza.

W maju koniec

Teraz prace są już na zaawansowanym etapie, montowane są krawężniki i usypywana jest podbudowa jezdni w tunelu. Do końca kwietnia wykonana zostanie pierwsza warstwa asfaltu. Do tego czasu gotowy ma być też chodnik po zachodniej stronie, po czym zostanie na niego skierowany ruch pieszych. Wtedy wykonawca będzie mógł zająć się nawierzchnią chodnika po stronie wschodniej, którym teraz piesi przechodzą pod linią kolejową.

Do połowy maja wszystkie elementy chodników mają być gotowe, a na jezdni położona będzie ostatnia warstwa asfaltu. – Od tego momentu pozostaną tylko prace wykończeniowe, polegające np. na montażu barier zabezpieczających czy malowaniu konstrukcji. Wykonawca deklaruje, że potrzeba na to około dziesięciu dni – stwierdza Hamarnik.

Ulica zamknięta

Na razie otwarcie przejazdu nie przyniosłoby poprawy w ruchu w tej części miasta, ponieważ przejazd ulicą Rydla jest zamknięty z powodu remontu linii tramwajowej do Bronowic. Zgodnie z deklaracjami ze strony miasta, ten etap prac ma się zakończyć 1 maja.

– Zależy nam na możliwie szybkim otwarciu tego przejazdu. Dlatego już prowadzimy rozmowy z przedstawicielami miasta, by wyłapać wszystkie wątpliwości związane z organizacją ruchu, od razu je skorygować i maksymalnie przyspieszyć proces odbiorów – mówi przedstawiciel spółki kolejowej.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Prądnik Biały
News will be here