Miasto przymierza się do przebudowy ul. Okulickiego. Na efekty trzeba będzie jeszcze poczekać – na pewno dłużej niż na krakowski odcinek drogi S7, z którym ulica będzie połączona.
Przebudowa ma objąć całą długość ulicy, a więc ponad dwa kilometry. Zgodnie z planem, droga ma zostać rozbudowana do dwóch jezdni po dwa pasy w obydwu kierunkach. Tam gdzie to możliwe, projektanci oddzielili ciągi piesze i rowerowe od jezdni pięciometrowym pasem zieleni. Pas zieleni będzie też rozdzielał obydwie jezdnie.
W konsekwencji zmienią się też skrzyżowania. I tak np. u wylotu ul. Okulickiego w al. Andersa będą dostępne trzy pasy do jazdy w stronę al. Bora-Komorowskiego (w tym jeden buspas) i jeden w stronę al. Andersa. Buspas przewidziany jest na ponad kilometrowym odcinku, na jezdni w stronę centrum.
Trzy ronda
Jedną z większych zmian będzie też połączenie ul. Okulickiego i Mikołajczyka oraz przebudowa ronda Piastowskiego. Łącznie w tym rejonie planowane są trzy ronda. Pierwsze, turbinowe z dwoma pasami, powstanie na ul. Okulickiego. To właśnie od niego, w stronę centrum, rozpocznie się wspomniany wcześniej wydzielony pas dla autobusów.
Drugie rondo, standardowe jednopasowe, zlokalizowane będzie na ul. Mikołajczyka, pomiędzy dzisiejszymi przystankami „Dunikowskiego” a wiaduktem nad ul. Okulickiego. Układ zmieniony zostanie w ten sposób, że torowisko będzie przebiegać po południowo-zachodniej stronie jezdni, a nie pomiędzy jezdniami, jak to ma miejsce obecnie.
Trzecie to rondo Piastowskie, które całkowicie zmieni swój wygląd. Zostanie znacznie zmniejszone względem obecnej powierzchni, a rozwidlenie linii tramwajowych będzie zlokalizowane poza jego tarczą, a nie wewnątrz, jak to ma miejsce obecnie. Torowisko będą więc przecinać tylko ci użytkownicy ronda, którzy wjeżdżają w ul. Srebrnych Orłów lub z niej wyjeżdżają.
Zmiana funkcji
To jeszcze nie koniec rond w ramach tej inwestycji. Ronda turbinowe projektanci przewidują też w miejscu skrzyżowania z ul. Kupały oraz Mistrzejowicką i Fatimską.
Dalej miejska ulica połączy się już z węzłem Kraków-Mistrzejowice II, który powstaje w ramach budowy drogi S7. Prace są już w trakcie i – zgodnie z zapowiedziami – powinny się zakończyć w 2024 roku. To w praktyce zmieni znacząco funkcję, jaką pełni dziś ulica Okulickiego.
Kiedy prace?
Po opracowaniu w 2019 roku koncepcji inwestycji, Zarząd Dróg Miasta Krakowa podpisał umowę na opracowanie dokumentów i uzyskanie decyzji środowiskowej.
– Złożyliśmy wniosek o zabezpieczenie środków na realizację zadania na kolejne lata. Na lata 2023-2024 planujemy opracowanie dokumentacji i pozyskanie niezbędnych decyzji, a na 2025-2027 – roboty budowlane. Jeśli zadanie znajdzie się w budżecie, będziemy je realizować – zapowiada Renata Postawa-Giza z biura prasowego jednostki.
Mapy z proponowanymi rozwiązaniami można pobrać TUTAJ.