W automacie tylko kartą. Zapowiedź zmian budzi sprzeczne emocje [SONDA]

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Już niedługo w automatach biletowych w autobusach i tramwajach nie zapłacimy gotówką. Zmiany wywołały wiele komentarzy – część pasażerów traktuje je jako utrudnienie, choć są i tacy, którzy chwalą rezygnację z gotówki.

Jak już informowaliśmy, proces rezygnacji z płatności gotówką rozpocznie się 10 lipca i potrwa do końca miesiąca. Dotyczy 431 urządzeń – zamontowanych w pojazdach i posiadających do tej pory możliwość płatności zarówno gotówką, jak i kartą. Automaty stacjonarne na przystankach pozostaną bez zmian, podobnie jak te urządzenia, gdzie można płacić tylko gotówką.

Urzędnicy argumentują zmiany zmniejszeniem awaryjności automatów i bezproblemową dostępnością różnych bezgotówkowych form płatności – czy to kartą, czy za pomocą różnych aplikacji mobilnych.

Dzieci i seniorzy

Wśród argumentów przeciwko dominują te dotyczące najmłodszych i najstarszych użytkowników komunikacji miejskiej. – Co z osobami starszymi, które nie mają konta bankowego, karty płatniczej, ani smartfona albo nie umieją się tym posługiwać? – pyta jeden z naszych Czytelników.

– Żyją w XXI wieku, czas najwyższy się nauczyć. Zresztą wydaje mi się, że wygodniej przyłożyć kartę niż z zazwyczaj osłabionym już przez czas wzrokiem szukać odpowiednich monet – pisze inny.

Warto pamiętać, że spora część najmłodszych i najstarszych użytkowników komunikacji miejskiej nie płaci za bilet. Prawo do bezpłatnych przejazdów przysługuje dzieciom i młodzieży do ukończenia podstawówki, przy czym ta zasada nie dotyczy uczniów od 1 lipca do 31 sierpnia. Za przejazd nie muszą też płacić osoby powyżej 70 roku życia.

Są też i tacy, którzy decyzję ZTP traktują jako ograniczenie swobody, a nawet zapowiadają, że nie będą przyjmować mandatu od kontrolerów. – Powinno być i gotówką i na kartę. Każdy ma wtedy wybór ale najlepiej utrudniać życie drugiemu – czytamy pod postem na Facebooku. – Wszystkim narzekającym pragnę przypomnieć, że zgodnie z regulaminem bilet powinno się posiadać w momencie wejścia do pojazdu – komentuje ktoś inny.

Ułatwienie dla MPK

Z decyzji Zarządu Transportu Publicznego zadowolone jest MPK, które na co dzień odpowiada za utrzymanie i serwisowanie automatów w swoich pojazdach. – Z naszego punktu widzenia to jak najbardziej istotna kwestia, ze względu na przypadki dewastacji, kradzieży, blokowania szczeliny różnymi przedmiotami – mówi Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK. Według informacji MPK, w automatach obsługujących i gotówkę i płatność kartą, zainteresowanie obydwiema formami płatności rozkładało się mniej więcej po połowie. MPK nadal będzie obsługiwać ponad 600 starszych urządzeń, umożliwiających płatność wyłącznie gotówką.

Zmiany nie odczują pasażerowie linii obsługiwanych przez Mobilis, ponieważ tam już wcześniej pojawiły się automaty obsługujące jedynie płatności bezgotówkowe.

Na rezygnację z gotówki w pojazdach już około dziesięciu lat temu zdecydował się Wrocław. – W końcu cywilizacja i XXI wiek zawitają do Krakowa. Sporo miast w Polsce już tak funkcjonuje i z własnego doświadczenia na podstawie Wrocławia mogę powiedzieć że to świetna sprawa i wygoda – ocenia jeden z Czytelników.

A jakie jest Wasze zdanie o wprowadzanych zmianach?

News will be here