W centrum pojawiają się koperty dla aut elektrycznych. Gdzie będą stacje?

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Na ulicach Piłsudskiego i Lubicz zostały wyznaczone miejsca postojowe dla samochodów elektrycznych. W najbliższym czasie oznakowanie, a po nim również same stacje ładowania mają się pojawić jeszcze w pięciu innych lokalizacjach. Urząd jednak ostrożnie wypowiada się o terminach.

Koperty na ulicach Lubicz i Piłsudskiego już zostały namalowane. To część zapowiadanej od dawna sieci stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Na razie udało się uruchomić tylko jedno takie urządzenie na placu Na Groblach.

Plany jednak idą o wiele dalej, co z jednej strony wynika z wcześniejszych deklaracji miasta, a z drugiej – z obowiązków nałożonych przez ustawę o elektromobilności. Zgodnie z nią do końca 2020 roku powinno powstać 210 ogólnodostępnych punktów ładowania.

Lista miejsc

Liczba 210 brzmi co najmniej ambitnie, biorąc pod uwagę, jak mozolnie przebiega rozpoczęcie całego procesu. Na razie, w ramach I etapu, stacje miałyby się pojawić jeszcze w 23 lokalizacjach:

1. Długa

2. Szlak

3. Łobzowska

4. Pawia/Ogrodowa

5. Topolowa

6. Pl. Matejki

7. Lubicz

8. Radziwiłłowska

9. Kopernika/Westerplatte

10. Wielopole

11. Rajska

12. Krupnicza

13. Piłsudskiego

14. Sądowa

15. Al. Pokoju

16. Rzeźnicza/Masarska

17. Dietla/Bożego Ciała

18. Dajwór/Wawrzyńca

19. Plac Wolnica

20. Pl. Bohaterów Getta

21. Rynek Podgórski

22. Ludwinowska

23. Zamoyskiego/Warneńczyka

W większości z tych miejsc mają być ustawione po dwa punkty zasilania, a wyjątkowo – tam, gdzie deficyt miejsc parkingowych jest największy – po jednym.

W pierwszej kolejności realizacji ma się doczekać siedem dwustanowiskowych stacji: na rynku Podgórskim i na ulicach Szlak, Radziwiłłowskiej, Rajskiej, Zamoyskiego/Warneńczyka, Lubicz i Piłsudskiego. Jako planowany termin podawany jest koniec I kwartału, więc w praktyce najbliższe dni – choć równocześnie urzędnicy zastrzegają, że montaż zależy od wielu czynników i nie są w stanie podać pewnych dat.

Poczekamy

W przypadku ulicy Piłsudskiego, choć koperta jest już namalowana, może się jednak okazać, że do zamontowania stacji jeszcze daleka droga. Miasto tłumaczy to przedłużającymi się rozmowami pomiędzy spółką Smart City Polska przygotowującą sieć stacji a Wodami Polskimi, przez których działkę trzeba doprowadzić zasilanie. – Uzyskanie zgody jest niezbędne dla dalszej realizacji prac – stwierdza Kamil Popiela z biura prasowego urzędu miasta.

Dlaczego więc koperty są już namalowane? – Oznakowanie miejsc postojowych wynika z zakończenia pewnego etapu prac, czyli uzgodnienia organizacji ruchu. Spółka przystąpiła do niego, nie wiedząc o możliwych trudnościach związanych z przejściem sieci przez nieruchomość Wód Polskich – tłumaczy Kamil Popiela. Zastrzega przy tym, że ustawa pozwala na wyznaczanie miejsc dla aut elektrycznych bez stacji ładowania, w ramach promocji pojazdów napędzanych tego typu energią.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Stare Miasto