W Prokocimiu budują nową drogę pod wiaduktem [ZDJĘCIA]

Ulica Morawiańskiego fot. PKP PLK

Prace przy modernizacji linii E30 to nie tylko ogromne estakady w centrum. Co dzieje się na odcinku przebiegającym przez Prokocim i Bieżanów?

Obecnie ekipy budowlane można zobaczyć m.in. przy przystanku Kraków Prokocim, gdzie powstaje nowa nawierzchnia ulicy Morawiańskiego, pod wybudowanym przez PKP Polskie Linie Kolejowe wiaduktem, razem z chodnikami i dojściem na przebudowane perony. Nowy obiekt jest wyższy i szerszy od dotychczasowego. Dzięki temu uda się pod nim zmieścić chodniki, co poprawi bezpieczeństwo pieszych.

Drugi peron czeka

Sam przystanek jest w większości gotowy. Na dokończenie czeka jeszcze m.in. przejście podziemne na drugim końcu peronów. – Konstrukcja tunelu jest już wykonana, ale potrzebne są prace wykończeniowe – stwierdza Piotr Hamarnik z PKP PLK.

Na razie jednak pasażerowie mogą korzystać tylko z jednego z dwóch peronów. Wynika to z faktu, że nie na całym odcinku jest już gotowy drugi tor. – Z uruchomieniem drugiego peronu musimy poczekać na zakończenie obecnego etapu prac na stacji Kraków Płaszów. Zakładamy, że stanie się to w wakacje – zapowiada Hamarnik.

Grunt wymagał wzmocnienia

Pomiędzy Krakowem Płaszowem a Krakowem Bieżanowem w ramach modernizacji powstaje dodatkowy, trzeci tor. Dalej, w stronę Węgrzc i Kokotowa, tory będą dwa, ale obiekty inżynieryjne są przygotowywane w ten sposób, by można było w łatwy sposób rozbudować linię kolejową.

Jak tłumaczy nam Antoni Słaby z firmy Strabag, odcinek od Krakowa Płaszowa na wschód wymagał w wielu miejscach wzmocnienia podłoża. – W części takich miejsc prace zostały już wykonane, teraz też w kilku miejscach realizowane są wzmocnienia – tłumaczy przedstawiciel wykonawcy.

W tej części miasta w trakcie prac odkrytych też zostało kilka historycznych obiektów, które musiały zostać w odpowiedni sposób odkopane i zinwentaryzowane (pisaliśmy o tym więcej TUTAJ). Teraz jeden z takich dawnych wiaduktów jest zasypywany, co pozwoli na kontynuację prac przy budowie torów.

Ostatnie miesiące starego peronu

Na stacji Kraków Bieżanów trwają prace przy przygotowaniu podtorza. Po przeniesieniu ruchu na nowy tor wykonawca będzie mógł przejść do kolejnej fazy, którą będzie wykonanie drugiej części peronu – w miejscu starego peronu, służącego obecnie do obsługi podróżnych. Stacja przechodzi gruntowną metamorfozę. Pojawił się nowy peron, a poprzednia konstrukcja będzie podwyższona i powiększona. W miejscu kładki wybudowane zostanie przejście podziemne, wyposażone w windy. Dzięki temu z podróży ze stacji Kraków Bieżanów będą mogli korzystać wszyscy pasażerowie, również ci o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Bieżanów-Prokocim
comments powered by Disqus