W tym roku rozpocznie się przebudowa kolejnego dworca w Krakowie

Polskie Koleje Państwowe już za kilka miesięcy rozpoczną przebudowę kolejnego krakowskiego dworca. Tym razem zmodernizowany będzie budynek dla podróżnych w Płaszowie. Kolejarze planują również modernizację przejścia podziemnego pod torami, ale nastąpi to w późniejszym okresie.

Drugi co do wielkości dworzec w Krakowie doczeka się koniecznego remontu. Zlokalizowany nieopodal ul. Wielickiej budynek od chwili powstania, czyli od 60 lat, nie przechodził gruntownej modernizacji. Z powodu wieloletnich zaniedbań inwestycyjnych na stacji nie działają np. toalety.

Przebudowa w połowie roku

Polskie Koleje Państwowe zamierzają przystąpić do prac jeszcze w tym roku. – Planujemy rozpocząć modernizację w II kwartale 2014 roku – mówi w rozmowie z LoveKraków.pl Paulina Jankowska z PKP. Przedstawicielka państwowej spółki nie jest w stanie podać konkretnej daty rozpoczęcia, ponieważ kolejarze do tej pory nie ogłosili nawet przetargu na wykonanie prac. – Czas trwania przebudowy będzie znany po rozstrzygnięciu przetargu – dodaje Jankowska.

Na czas remontu cały dworzec będzie zamknięty dla podróżnych. Kolejarze chcą, aby wykonawca inwestycji najpierw postawił tymczasowe kasy. W biurze PKP dowiedzieliśmy się, że rozważany jest wariant montażu kontenerów, w których podróżni będą mogli zakupić bilety. Do tej pory nie wiadomo jednak, czy pracownicy PKP pomyśleli, aby klienci oczekujący na pociąg mieli gdzie usiąść.

Co będą remontować?

Zakres prac obejmuje m.in. modernizację oraz dostosowanie poczekalni dla osób niepełnosprawnych. Paulina Jankowska zdradza nam, że z obecnego dworca tylko 1/3 powierzchni będzie przeznaczona na poczekalnie. – Na cele komercyjne przewidujemy kolejne 1/3 obszaru, pozostała część będzie zajęta przez spółki kolejowe – dodaje pracownik PKP.

Niedziałające toalety – symbol płaszowskiego dworca – zmienią swoje miejsce. – Wykonamy nowoczesny węzeł toaletowy, który będzie zlokalizowany bezpośrednio przy poczekalni – informuje LoveKraków.pl Paulina Jankowska. Do wymiany pójdą wszystkie instalacje elektryczne oraz kanalizacyjne, które pamiętają czasy PRL-u. – Zmodernizujemy także elewację wraz z wymianą okien i drzwi zewnętrznych – wyjaśnia przedstawicielka kolei.

Przejście podziemne musi jeszcze poczekać

Czy przy okazji remontu budynku dworca uporządkowana zostanie przestrzeń wokół niego? Nic nie wskazuje, żeby kolejarze z dwóch spółek skoordynowali prace budowlane. Na modernizację peronów oraz przejścia podziemnego pod torami będzie trzeba jeszcze poczekać.

Nie później niż do końca 2015 roku spółka PKP Polskie Linie Kolejowe planuje opracować dokumentację projektową potrzebną do modernizacji trasy od stacji Kraków Główny przez Kraków-Płaszów do Podłęża. Opracowanie szczegółowego planu będzie pierwszym krokiem do przeprowadzenia modernizacji peronów stacji Kraków-Płaszów. – Prace modernizacyjne mają objąć również przejścia podziemne ­– tłumaczy przedstawicielka PKP.

News will be here