Wielkie święto literatury pod hasłem „Wspólnoty”. Rozpoczął się Festiwal Conrada

Gala Nagrody Conrada w 2021 roku fot. Edyta Dufaj/mat. prasowe Festiwalu Conrada

Przez kilka najbliższych dni w Krakowie królować będzie literatura. Wszystko za sprawą 14. edycji Festiwalu Conrada, która rozpoczęła się 24 października. W tym roku centrum festiwalowym jest Akademia Sztuk Teatralnych.

Festiwal Conrada to jedno z najważniejszych wydarzeń literackich w Polsce. Po okresie pandemii uczestnicy znów mogą spotkać się twarzą w twarz z wybitnymi pisarkami i pisarzami, którzy przyjechali do Krakowa nie tylko z Polski, ale także z różnych zakątków świata. Literackie święto potrwa do niedzieli, a zwieńczeniem będzie gala Nagrody Conrada.

– W tych dniach całe miasto żyje literaturą, nagrodami literackimi, głębokimi rozmowami i namysłem nad przyszłością rynku książki – powiedział podczas konferencji prasowej Robert Piaskowski, pełnomocnik prezydenta ds. kultury.

Powrót w pełnym wymiarze

Centrum festiwalowym jest w tym roku siedziba Akademii Sztuk Teatralnych, położona tuż przy krakowskich Plantach. Część wydarzeń zaplanowano także w Pałacu Potockich, Kinie Pod Baranami i EXPO Kraków, gdzie w dniach 27-30 października odbywać się będą Targi Książki. Księgarnią festiwalową został z kolei kazimierski Lokator.

– Dla nas ten festiwal jest filarem wśród wszystkich naszych festiwali. A to ze względu na fakt, iż na naszych sztandarach widnieje Kraków Miasto Literatury UNESCO i Festiwal Conrada najlepiej oddaje to, w jaki sposób tę misję powinnyśmy realizować. To festiwal inkluzywny, który włącza całe społeczności na różnych poziomach, co jest niezwykle istotne, tym bardziej w kontekście tegorocznego tematu „Wspólnoty” – mówiła Carolina Pietyra, dyrektorka Krakowskiego Biura Festiwalowego, które organizuje wydarzenie wspólnie z miastem i Fundacją Tygodnika Powszechnego.

Kogo zobaczymy w tym roku na festiwalu? Grono rodzimych twórców zasilają m.in. Sylwia Chutnik, Artur Domosławski, Szczepan Twardoch, Weronika Gogola, Grażyna Plebanek czy Jakub Żulczyk. Wśród gości z zagranicy znalazły się takie osobistości jak Carmen Maria Machado, Óscar Martínez, Mykoła Riabczuk, Eva Meijer, Leïla Slimani czy Mohamed Mbougar Sarr.

Różnorodność głosów

Uczestnicy dyskusji będą poruszać temat wspólnot, czyli hasła przewodniego tegorocznej odsłony wydarzenia. Motyw ten podsumowuje 14 lat budowania wspólnoty czytelników, pisarzy i pisarek. Tych wszystkich, dla których literatura odgrywa ważną rolę.

– W obrębie naszego festiwalu staramy się stworzyć wspólnotę, która jednocześnie nią nie jest, gdyż nie wszyscy mówimy jednym głosem, choć mamy jedno na myśli – rozmowę o tym, co nas najbardziej interesuje – wyznał na konferencji Michał Paweł Markowski, dyrektor artystyczny Festiwalu Conrada.

Podczas wydarzenia goście z różnych krajów i kręgów kulturowych podzielą się więc swoimi przemyśleniami na temat wartości czy ograniczeń związanych z przynależnością do danej grupy. Będą też poszukiwać odpowiedzi na pytania dotyczące działania wspólnot oraz ich sensu.

– Mówiłem, że Festiwal Conrada, jego program, to opowieść, którą zmieniamy każdego roku, przedstawiając zaproszonych pisarzy i pisarki jako autorów poszczególnych części tej spójnej opowieści. Dziś wydaje mi się, że lepiej posłużyć się metaforą antologii, dlatego że ona od samego początku wskazuje na różnorodność głosów, chociaż poszczególne teksty w niej zawarte łączą się ze sobą tematem. Ta różnorodność jest czymś na czym nam szalenie zależało – podkreślił Grzegorz Jankowicz, dyrektor programowy Festiwalu Conrada.

Oprócz spotkań z pisarkami i pisarzami uczestnicy będą mogli wziąć udział w wydarzeniach towarzyszących. Wśród nich są m.in. pokazy filmowe, pasmo dla najmłodszych czy Kongres Książki.

Najlepszy debiut prozatorski

Festiwal tradycyjnie zwieńczy gala Nagrody Conrada, podczas której poznamy autorkę bądź autora najlepszej prozy. Wśród nominowanych tytułów znalazły się: „Szalej” Moniki Drzazgowskiej (Wydawnictwo Literackie), „Story Jones” Krzysztofa Pietrali (Meth), „Rzeszot” Bartosza Sadulskiego (Książkowe Klimaty), „Miasto bajka” Pauliny Siegień (Wydawnictwo Czarne) i „Czarnolas” Jagi Słowińskiej (Ha!art).

– Festiwalowe wyróżnienie jest wsparciem dla debiutujących pisarek i pisarzy na różnych etapach ich pracy i, co ważne, pozwala zobaczyć nowe twarze i usłyszeć nowe głosy. Miasto Kraków, jako fundator Nagrody Conrada, tworzy przestrzeń dla świeżych, nieoczywistych narracji. I chociaż debiutantki i debiutanci dopiero co dają się poznać szerokiej publiczności, to już prezentują twórczość dojrzałą i inspirującą – mówił w maju Robert Piaskowski, pełnomocnik prezydenta ds. kultury.

Na laureatkę/laureata czekają: nagroda pieniężna w wysokości 30 tys. zł, statuetka, miesięczny pobyt rezydencjalny w Krakowie oraz kampania promocyjna wyróżnionej książki na łamach „Tygodnika Powszechnego”.

O tym, kto zwycięży, zadecydują jurorzy oraz czytelnicy, którzy mogą oddać głos za pośrednictwem strony internetowej festiwalu. Ogłoszenie wyników nastąpi 30 października podczas gali Nagrody Conrada w Centrum Kongresowym ICE Kraków.

Bezpłatne wejściówki na galę oraz spotkania z twórcami dostępne są na stronie kbfbilety.krakow.pl.