Wstrzymali produkcję papierosów na rzecz płynu do dezynfekcji

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Społeczna odpowiedzialność biznesu to koncepcja, która coraz bardziej i szerzej zajmuje duże przedsiębiorstwa. Korporacje nie inwestując w zasoby ludzkie czy ochronę środowiska, narażają się na brak konkurencyjności i opinię, jako mało atrakcyjnego miejsca pracy dla wysokiej klasy specjalistów. Pensja jest decydującym aspektem zatrudnienia, ale wcale nie musi być najważniejszym.

Poza komfortem w miejscu pracy, dobrymi warunkami zatrudnienia i innymi przywilejami związanymi z pracą w dużych firmach, pracownicy coraz częściej przywiązują wagę do tego, co przedsiębiorstwo robi na rzecz środowiska, choćby lokalnego.

O tym się nie mówi

Wiele firm w okresie pandemii pomagało medykom, szpitalom, dowoziło im posiłki w czasie wysokiej zachorowalności na koronawirusa i udzielało wsparcia na inne sposoby. Część z tych firm niezwykle dążyła do tego, aby ich działalność charytatywna została zauważona w mediach, inne przedsiębiorstwa, poza komunikacją wewnątrz organizacji, takich akcji w ogóle nie nagłaśniała.

Wsparcie służby zdrowia, oddawanie krwi, zbiórki charytatywne, sprzątanie świata, edukacja i warsztaty dla uczniów to tylko część działań, jakie promują korporacje i wykonują ich pracownicy na rzecz lokalnych społeczności w ramach koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Więcej o tego typu działaniach napisaliśmy wcześniej.

Ciekawą metodę ku wsparciu służby zdrowia poczynił Philip Morris w Krakowie. – W 2020 roku część linii produkcyjnych w fabryce w Krakowie została przestawiona z produkcji papierosów na produkcję płynu do dezynfekcji. Jest on nadal wykorzystywany przez pracowników na terenie zakładu. Pod koniec ubiegłego roku 6 tys. litrów płynu zostało także przekazane do Małopolskiej Komendy Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej. Ponadto, Philip Morris w Polsce w ramach darowizny przekazał 4 mln zł na walkę z koronawirusem – przedstawia rzeczniczka firmy Joanna Kałużna.

Pracownicy firmy Capgemini w ciągu 10 lat działalności „Projektu Teatr Capgemini” zrealizowali 10 spektakli przy współpracy z m.in. z Jerzym Janem Połońskim i krakowskimi teatrami, co pozwoliło im zebrać fundusze w wysokości 180 tys. ze sprzedaży biletów, które w pełni zostały przekazane na cele charytatywne. – W ramach kampanii społecznej w Krakowie będącej częścią programu wolontariackiego, nasi pracownicy zorganizowali koncert „Zwalczmy stwardnienie rozsiane na rockowo”, a wszystkie zebrane podczas wydarzenia środki przekazano na rzecz fundacji wspierającej osoby dotknięte stwardnieniem rozsianym – dodaje Elżbieta Sieniawska, kierująca działaniami CSR w Capgemini.

Zmniejszenie zużycia energii i CO2 w biurach

Firma Shell w swoim kompleksie biurowym zlokalizowanym na Ruczaju w 100% energię elektryczną czerpie z odnawialnych źródeł energii. – Dzięki naszemu programowi ‘3R Lifestyle’ (Reduce, Reuse, Recycle) w ciągu roku zmniejszyliśmy zużycie energii i dwutlenku węgla w biurach o ponad 20 proc. – wyjaśnia dyrektor generalna krakowskiej siedziby Shell Agnieszka Pocztowska.

Co warto zauważyć, pracownicy firmy Philip Morris mogą skorzystać z jednego dnia płatnego urlopu na wolontariat, a jeżeli zaangażują się w tego typu działalność w trakcie weekendów lub wakacji, mogą odebrać do czterech dodatkowych dni w roku.

Wparcie i działania, jakie podejmują korporacje i ich pracownicy w ramach realizowania idei strategii CSR, czyli wspierania środowiska i lokalnych społeczności, jest znacznie więcej. Powyżej staraliśmy się wyselekcjonować najciekawsze operacje charytatywne, jakie firmy przedstawiły w odpowiedzi na nasze zapytania.