Z PKP Intercity z Krakowa do Berlina. Więcej pociągów do Wrocławia i Katowic

fot. PKP Intercity
Nowe połączenie do stolicy Niemiec, krótsze podróże z Krakowa do wielu miast, więcej połączeń do Katowic i Wrocławia – to najważniejsze nowości dla województwa małopolskiego w nowym rocznym rozkładzie PKP Intercity, który wejdzie w życie 13 grudnia.

W nowym rozkładzie mieszkańcy Krakowa będą mieli do dyspozycji około 60 pociągów PKP Intercity, czyli o około 10 więcej niż w obecnym rozkładzie. Duży wpływ na rozwój oferty będzie mieć wykorzystanie pierwszych efektów dobiegającej końca modernizacji linii E30. Dzięki temu możliwe będzie lepsze skomunikowanie Małopolski ze Śląskiem poprzez zwiększenie liczby par pociągów między Krakowem a Katowicami z 8 do 19. Nowymi składami na tej trasie będą m.in. IC Piast i TLK Artus, które do Krakowa będą mieć wydłużone dotychczasowe relacje odpowiednio Gdynia – Wrocław i Gdynia - Katowice, jak również IC Ślązak, który do Przemyśla przez Kraków będzie mieć wydłużoną dotychczasową relację Poznań – Katowice. Skróci się także czas przejazdu między Krakowem a Katowicami – pociągi będą pokonywać tę trasę w czasie 57-70 minut.

Zwiększy się także liczba połączeń między Krakowem a Wrocławiem. W nowym rozkładzie obydwa miasta połączy już nie 9, a 14 par pociągów. Co więcej, skróci się czas przejazdu na tej trasie. Niektóre pociągi pokonają ją w mniej niż 3 godziny. Ze stolicy Małopolski krótsze staną się także podróże do Opola (najszybszy skład pojedzie w 2 godziny i 9 minut) i Gdańska. Pociągi Pendolino, obsługujące połączenia kategorii Express InterCity Premium, pokonają tę trasę  w 20 minut krócej, dzięki wprowadzeniu dopuszczalnej prędkości 200 km/h na części linii kolejowej między Warszawą a Gdańskiem. Najszybszy pociąg pojedzie 5 godzin i 1 minutę.

Nowe połączenia

W nowym rozkładzie jazdy mieszkańcy Krakowa zyskają codzienne połączenie z Berlinem. Jadący przez Katowice, Opole, Wrocław pociąg IC Wawel zapewni dojazd do stolicy Niemiec  w ciągu 7 godzin.

Nowym pociągiem będzie IC Kazimierz, dzięki któremu pasażerowie zyskają dodatkowe połączenie Krakowa z Łodzią. IC Karłowicz relacji Warszawa – Zakopane zapewni mieszkańcom Krakowa kolejną możliwość dojazdu do Zakopanego, Kielc, Radomia i stolicy. Nowością na torach będzie także skład TLK Sudety, który skomunikuje stolicę Małopolski z południową częścią województw opolskiego (Nysa) i dolnośląskiego (Dzierżoniów, Świdnica, Jelenia Góra). Kolejne połączenie Krakowa ze Świnoujściem zapewni nowy pociąg IC Chełmoński. W nowym rozkładzie łatwiejszy stanie się dojazd z Krakowa na Podkarpacie dzięki codziennym 2 parom bezpośrednich połączeń do Sanoka, Krosna i Jasła.

Zmiany w kursowaniu

Większość pociągów kursujących dotychczas do Wrocławia przez Częstochowę Stradom pojedzie teraz przez Katowice. W Częstochowie nie będzie już zatrzymywać się skład IC Osterwa łączący Kraków i Szczecin, który od 13 grudnia br. zostanie skierowany przez Katowice  i Kluczbork.

Z TLK na IC zmienia się kategoria pociągu Matejko. Pojedzie on w relacji Przemyśl – Kraków – Wrocław – Szczecin, zamiast dotychczasowej Przemyśl – Bielsko-Biała.  Zmienią się godziny kursowania pociągu TLK Galicja – w Ostrawie zapewnione zostanie połączenie przesiadkowe do Pragi przy jednoczesnym zachowaniu skomunikowania w Przemyślu na pociąg do Kijowa.

Dostosowanie do prac modernizacyjnych

Obowiązujący od 13 grudnia 2020 roku rozkład jazdy uwzględnia zmiany, które zapewnią optymalne kursowanie pociągów podczas modernizacji linii kolejowych. Remontowana jest linia średnicowa, co wpłynie na ograniczenia w ruchu na odcinku Kraków Główny – Podłęże oraz na stacji Kraków Główny. Część pociągów nadal będzie pomijać stację Kraków Płaszów.

Ze względu na prace inwestycyjne ruch pociągów między Krakowem a Zakopanem zapewniony będzie w okresach szczególnie ważnych dla Zakopanego, czyli zimowym  i wakacyjnym, a przez pozostałą część roku linia kolejowa łącząca obydwa miasta będzie zamknięta. Ze względu na prace remontowe od połowy marca 2021 r. do połowy maja 2021 r. nieczynna będzie także linia do Krynicy Zdroju.

Wpływ epidemii na siatkę połączeń

– Trwająca epidemia i związane z tym ograniczenia wprowadzane w sferze publicznej przyczyniają się do mniejszego zapotrzebowania na podróże koleją. W związku z tym PKP Intercity na podstawie prowadzonych na bieżąco analiz frekwencji w swoich pociągach może wprowadzać zmiany w siatce połączeń, dostosowując ofertę do aktualnego zainteresowania – informuje przewoźnik.

comments powered by Disqus