Krakowskie MPK odnowiło zabytkowy pojazd. Teraz, po 10 latach od wycofania z regularnej linii, będzie można wybrać się nim na przejażdżkę. Taka okazja już niebawem, bo 21 lipca. Autobus wyjedzie na ulice miasta w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej nr 188, łączącej Mistrzejowice z Dworcem Głównym Wschód.
– Przed pierwszym kursem Jelcza M120, który został zaplanowany na godzinę 10.00, autobus będzie dostępny dla wszystkich zainteresowanych na pętli autobusowej w Mistrzejowicach. Już od 9.40 będzie go można dokładnie obejrzeć, a nawet usiąść za kierownicą na miejscu prowadzącego – informuje MPK.
Kurs do historii
Jelcz nie będzie jedynym zabytkowym pojazdem, który będzie kursował w niedzielę po mieście.
Oprócz Jelcza M120, na linii nr 188 będą kursować inne autobusy z kolekcji MPK i Muzeum Inżynierii Miejskiej: Ikarus 260 i Ikarus 620. Kursy zostały zaplanowane co pół godziny od 10.00 do 17.00.
W ramach Krakowskiej Linii Muzealnej zaplanowano także kursy zabytkowych tramwajów na linii specjalnej nr 25, łączącej os. Piastów z Dworcem Towarowym. Pojawią się na niej wagony 102N, 102Na z przyczepą 102NaD, T4 z przyczepą B4 oraz wagon N z oddanym niedawno do ruchu po remoncie wagonem doczepnym ND z 1950 roku.
Tego dnia będą również realizowane tradycyjne kursy tramwajów zabytkowych na linii nr 0 z Cichego Kącika do ul. św. Wawrzyńca. Pojawi się na niej wagon Ring z przyczepą ND.
Jak to się zaczęło
Autobusy Jelcz M120 produkowane przez Jelczańskie Zakłady Samochodowe powstały w wyniku modernizacji produkowanych od połowy lat 70. ubiegłego wieku autobusów Jelcz Pr110, powstałych na licencji francuskiego Berlieta.
W 1993 roku MPK w Krakowie zakupiło pierwsze egzemplarze. Tani, nowy autobus miał być przejściowym rozwiązaniem pozwalającym na wyeliminowanie w krótkim czasie starych zużytych autobusów. W ciągu trzech lat zakupiono w Jelczu łącznie 130 autobusów co sprawiło w tamtym czasie, że Kraków stał się głównym odbiorcą produktów fabryki.
Autobusy były też polem doświadczalnym producenta i eksploatatora, którzy w kolejnych kupowanych pojazdach montowali techniczne nowości, pokazujące się na rynku. A były to m.in. elektroniczne tablice kierunkowe, elektroniczne kasowniki, siedzenia z tworzywa, zabezpieczenia antykorozyjne konstrukcji. Wprowadzano także zmiany na zewnątrz – zderzaki stalowe zastępowano elementami z tworzyw sztucznych w różnych barwach.
Autobusy były eksploatowane w zajezdniach Bieńczyce, Płaszów i Wola Duchacka. Wraz z dostawą nowych niskopodłogowych autobusów stopniowo likwidowano Jelcze M120 i w końcowej fazie eksploatacji wszystkie pojazdy zgromadzono w zajezdni Bieńczyce. Oficjalne zakończenie eksploatacji miało miejsce 25 marca 2009 roku.
Na pamiątkę
Jako pojazd historyczny zachowano autobus BF304, noszący pierwotnie numer 21004. Odstawiony pojazd wyprodukowany został w 1994 roku. Jego stan techniczny i w niewielkim stopniu zmienione wnętrze pozwalało na przywrócenie go do ruchu w krótkim czasie.