Wśród wielu zmian, jakie następują na bronowickim odcinku remontowanej linii kolejowej E30, te przy ul. Rydla są jednymi z najważniejszych z punktu widzenia zmotoryzowanych mieszkańców Krakowa. W miejscu przejazdu często blokowanego przez przejeżdżające pociągi, powstaje właśnie tunel, z którego skorzystają kierowcy, piesi i rowerzyści.
Korki na ulicy Rydla i Radzikowskiego przed rozpoczęciem przebudowy linii kolejowej były uciążliwym standardem dla okolicznych mieszkańców. Przebiega w tym miejscu mocno uczęszczany szlak kolejowy – przez większość doby i to z dużą częstotliwością jeżdżą tamtędy pociągi obsługujące lotnisko, do tego należy doliczyć składy jeżdżące na dłuższych trasach i pociągi towarowe. Efekt? Regularnie zamykany przejazd i długie oczekiwanie na podniesienie rogatek.
Sytuacja ma się zmienić jeszcze w tym roku. Jesienią do użytku zostanie oddany nowy tunel w ciągu ulicy Rydla, poprowadzony pod wszystkimi torami. – Ruch kolejowy nie będzie już ograniczał możliwości przedostania się na drugą stronę torów. To ułatwi funkcjonowanie mieszkańcom, ale zwiększy też poziom bezpieczeństwa i szybkość przejazdu pociągów – zapowiada Piotr Hamarnik z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Sporo zmian
Co się zmieni? Zwykły przejazd kolejowo-drogowy zostanie zastąpiony bezkolizyjnym przejazdem dwupoziomowym. Pociągi poruszać się będą tak jak dotychczas, natomiast samochody, piesi i rowerzyści przedostawać się będą pod torami jezdnią położoną w tunelu. Przy okazji tej inwestycji trzeba będzie też przebudować fragment samej ulicy. O ile po południowej stronie torów zmiany nie będą duże, o tyle po przeciwnej przebudowany zostanie dłuższy odcinek, razem ze skrzyżowaniem z ulicą Radzikowskiego. Prace związane z modernizacją tego skrzyżowania ruszyły na początku lutego.
Przede wszystkim skrzyżowanie zostanie powiększone – powstaną dodatkowe pasy do skrętu w ulicę Rydla, zarówno od strony ul. Radzikowskiego jak i od strony ul. Weissa. Trwają prace przy przebudowie wszystkich instalacji podziemnych, które tamtędy przebiegają. Wybudowane zostaną również nowe chodniki, a odpowiednią widoczność zapewni instalacja oświetlenia ulicznego.
Skrzyżowanie wcześniej
Nowy przejazd kolejowo-drogowy przy ul. Rydla jest budowany w specyficznej technologii. Najpierw powstają jego boczne ściany i strop, a dopiero później robotnicy wybiorą z niego ziemię, przygotują dolną część konstrukcji obiektu i zajmą się pracami wykończeniowymi. Wybór takiej technologii to efekt konieczności utrzymania ruchu kolejowego bez przerw na prace budowlane. – Większość betonowej konstrukcji pod ziemią została już wykonana. Teraz rozpoczynają się prace przy najazdach. Te już będą bardziej widoczne dla postronnych obserwatorów – dodaje Hamarnik. Prace budowlane na całej długości przebudowywanej linii kolejowej pomiędzy Krakowem Głównym Towarowym a Mydlnikami zakończą się na przełomie tego i przyszłego roku. Wcześniej, bo do listopada tego roku, oddany do użytku ma być zarówno nowy dwupoziomowy przejazd przez ul. Rydla jak i rozbudowane skrzyżowanie tej ulicy z ul. Radzikowskiego.