W Pracowni i Muzeum Witrażu pojawiła się nowa wystawa czasowa prezentująca twórczość dyrektora instytucji Piotra Ostrowskiego. To kilkanaście obiektów, których głównym materiałem jest szkło.
Wystawa „Velare Lucem” wieńczy zeszłoroczne obchody 120-lecia Pracowni i Muzeum Witrażu, a jednocześnie inauguruje nową, rozszerzoną przestrzeń ekspozycyjną w budynku, dedykowaną sztuce współczesnej.
– To kolejny projekt, w którym, jeśli chodzi o tytuł, sięgam do łaciny. Velare lucem to inaczej przysłanianie światła. Nie ma stanu, w którym nie ma światła. Nawet jeżeli jest noc, to nie oznacza, że nie ma światła. W przypadku percepcji szkła to zasadnicza rzecz. By je oglądać, stajemy na przeciwko światła. Jeżeli chcemy cokolwiek na nim zaobserwować, musimy to światło przysłaniać, zaciemniać i takie są też techniki malarstwa na szkle – mówi Piotr Ostrowski, dyrektor Pracowni i Muzeum Witrażu w Krakowie.
Eksperymenty ze światłem
Na wystawie zaprezentowanych zostało kilkanaście obiektów, które Piotr Ostrowski stworzył w latach 2011–2022. Wśród nich znajdują się dzieła już znane, jak i również premierowe.
– Szkło i światło to wiodące motywy. Każdy obiekt jest eksperymentem związanym z zestawianiem różnego rodzaju źródeł światła ze szkłem. W jednym z obiektów źródłem światła jest animacja poklatkowa. Gdyby jej nie było, obiekt byłby niewidoczny – wyjaśnia artysta.
Piotr Ostrowski stosuje zróżnicowane źródła światła — panele ledowe, żarniki halogenowe, sodowe czy żarniki rzutnika. Tworząc instalacje, sięga po stare techniki, które znane były już przy pracy nad witrażami średniowiecznymi, jednocześnie łącząc je z nowoczesnymi, konstrukcyjnymi właściwościami szkła.
– Techniki te gwarantują, że obiekt nawet za tysiąc lat będzie wyglądał tak samo. Dzięki ubarwieniu szkła w masie oraz utrwaleniu wszelkiego rodzaju szkliw, patyn w temperaturze bliskiej topnienia szkła, trwałość obiektów będzie wieczna. Oczywiście, jeśli nie zostaną mechanicznie uszkodzone – tłumaczy Piotr Ostrowski.
Ekspozycja dostępna jest w budynku Pracowni i Muzeum Witrażu w przestrzeni wystaw czasowych (piętro -1). Wystawę można zwiedzić za darmo.
Z kolei do końca marca na krakowskich Plantach prezentowana będzie ekspozycja „Kraków miasto witraży”. Na osiemnastu latarniach umieszczone zostały podświetlane gabloty, przedstawiające najciekawsze realizacje zakładu wraz z opisem i mapką odsyłającą do oryginalnej lokalizacji witrażu. Wystawa jest połączeniem elementów świetlnej iluminacji, instalacji artystycznej i szlaku dziedzictwa.