Zielone światło dla jednokierunkowej Starowiślnej. Są pieniądze z unii

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Kraków dostanie prawie 152 mln zł unijnego dofinansowania na projekty związane z transportem. Wśród nich jest przebudowa ul. Starowiślnej.

151 664 409 zł otrzyma nasze miasto ze środków unijnych w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko – zapowiedział we wtorek na Facebooku prezydent Aleksander Miszalski.

– Dzięki tym środkom zrealizujemy zadania niezwykle istotne z punktu widzenia codziennego życia mieszkańców. To inwestycje, które usprawnią poruszanie się po mieście, poprawią bezpieczeństwo i jakość infrastruktury transportowej w kluczowych lokalizacjach Krakowa – podkreśla Magdalena Nowak-Obrzut, dyrektorka Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

Miasto ma przeznaczyć te pieniądze na cztery projekty. Największym z nich jest przebudowa ul. Starowiślnej, która otrzyma dofinansowanie w kwocie ok. 83 mln zł. Temat był w ostatnim czasie przedmiotem burzliwych dyskusji, głównie ze względu na planowane w tym miejscu zmiany w organizacji ruchu.

Przebudowa ul. Starowiślnej ma objąć odcinek od skrzyżowania z ul. Dietla aż do mostu Powstańców Śląskich, wraz z samym mostem. Zmiany obejmą nie tylko samo torowisko, ale gruntowną przebudowę całej ulicy wraz z podziemnymi instalacjami, a Starowiślna w nowej wersji ma zyskać m.in. nowe chodniki, drogę dla rowerów i zieleń, której tam dotychczas nie było. Samochody będą mogły się poruszać w jednym kierunku, w stronę Wisły – podobnie, jak ma to miejsce np. na ul. Basztowej czy Podwale.

Na początku czerwca radni nie zgodzili się na ponowne konsultacje społeczne w tej sprawie, argumentując to m.in. tym, że unijna dotacja wymaga rozliczenia projektu na czas, a ewentualne zmiany w projekcie byłyby równoznaczne z utratą dofinansowania. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj:

Dwa skrzyżowania przy Plantach

Na unijne środki czekają też dwa skrzyżowania przy Plantach. W pierwszej kolejności ma zostać przebudowane skrzyżowanie u zbiegu ulic Straszewskiego i Piłsudskiego. Znikną spowalniające ruch kontrałuki, które są pozostałością po remoncie ul. Podwale z 2015 roku, kiedy torowisko zostało przesunięte bliżej Plant. Teraz również tutaj tory będą w nowym miejscu, a układ łuków na skrzyżowaniu ma usprawnić przejazd tramwajów.

Roboty obejmą też odcinek ul. Piłsudskiego oraz fragment ul. Straszewskiego aż do okolic przystanku Filharmonia. Również tutaj kierowcy będą mogli się poruszać tylko w jednym kierunku (od Piłsudskiego do Filharmonii), a w przeciwnym kierunku będzie wyznaczony pas dla rowerów. Miasto jest już na końcowym etapie przetargu na wybór wykonawcy.

Skrzyżowanie przy Teatrze Bagatela to kolejna inwestycja z tej listy. Tam również torowisko zostanie wyprostowane, a przebudowa czeka cały odcinek ul. Karmelickiej aż do rejonu skrzyżowań z ulicami Garbarską i Rajską.

Inteligentne rozwiązania

Oprócz prac inwestycyjnych, ZDMK zamierza wykorzystać środki z programu FEnIKS także na rozwój inteligentnych systemów poprawiających dostępność komunikacyjną na terenie miasta.

W ramach projektu przewidziano m.in. modernizację sygnalizacji świetlnej z nadaniem priorytetu autobusom, montaż tablic dynamicznej informacji pasażerskiej, a także rozbudowę systemów kontroli dostępu do stref ograniczonego ruchu i monitoringu buspasów z użyciem kamer.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Stare Miasto