Zmiana planów w Bieżanowie. Rozbiórka kładki już po weekendzie

fot. PKP PLK

Już przyszłym tygodniu podróżni będą mogli skorzystać z nowego przejścia podziemnego na stacji w Bieżanowie. Wtedy też rozpocznie się rozbiórka fragmentu kładki nad torami kolejowymi. To pozwoli przyspieszyć prace, jakie jeszcze pozostały jeszcze do wykonania na stacji.

– W czwartek odbyły się odbiory przejścia podziemnego. Prace będą tam jeszcze prowadzone, przy odpowiednich zabezpieczeniach, ale będzie już możliwe udostępnienie jego części dla pasażerów. A to otwiera drogę do rozbiórki fragmentu kładki nad torami kolejowymi – tłumaczy Piotr Hamarnik z PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

Zmiany mają zostać wprowadzone już w najbliższy poniedziałek 29 sierpnia. Wtedy też mają się rozpocząć prace rozbiórkowe przy kładce. Kiedy kładki już nie będzie, wykonawca będzie mógł w jej miejscu dokończyć prace przy nawierzchni i zadaszeniu peronów.

To znaczne przyspieszenie względem wcześniejszych zapowiedzi: jeszcze w lipcu PLK zapowiadały, że udostępnienie przejścia, rozbiórka kładki i dokończenie prac na peronach będzie możliwe dopiero od grudnia.

Jeszcze dwa tory

Obecnie na stacji Kraków Bieżanów pociągi zatrzymują się tylko przy jednej z trzech krawędzi peronowych, przy peronie nr 1. Prace w tym rejonie toczą się przy budowie dwóch torów.

– W październiku planujemy oddać kolejny tor do eksploatacji, przy peronie nr 2, a więc przy budynku dworca. Natomiast do końca roku mają się zakończyć wszystkie główne prace budowlane, co oznacza, że dostępna będzie też druga krawędź peronowa przy peronie nr 1 – wylicza Piotr Hamarnik.

Stacja kolejowa w krakowskim Bieżanowie przechodzi kompleksową przebudowę. PLK zaplanowały wymianę torów, sieci trakcyjnej i systemu sterowania ruchem pociągów. W sąsiedztwie stacji powstała nowa nastawnia, a w kierunku stacji Kraków Płaszów wybudowano dodatkowy, trzeci tor, który zwiększy możliwości obsługi pociągów. Gruntowne zmiany dotyczą także infrastruktury pasażerskiej. Na stacji wykonawcy budują większe i wyższe perony od wcześniej użytkowanych. Połączy je nowe przejście podziemne. Dzięki windom, nawierzchni o zróżnicowanej strukturze i ścieżkom naprowadzającym stacja będzie w pełni dostępna dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Lepszą ochronę przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi zapewnią podróżnym nowe wiaty. Aktualne informacje o odjazdach pociągów pojawią się na nowych tablicach elektronicznych. Zamontowane będzie również oszczędne oświetlenie LED i nowy system nagłośnienia.

Przejazd na Półłanki gotowy

Od minionego weekendu kierowcy mogą już przejeżdżać przez zmodernizowany przejazd kolejowy na ul. Półłanki. Podczas tych wakacji wykonawca dokończył prace rozpoczęte rok wcześniej. Wymienione zostały tory kolejowe oraz nawierzchnia przejazdu. Obok pojawiła się szersza jezdnia i nowy chodnik.

Modernizacja stacji kolejowej Kraków Bieżanów to element wartego przeszło 1,2 mld zł projektu. Jest to największa unijna inwestycja transportowa w Krakowie. Dzięki niej znacznie zwiększą się możliwości kolei dalekobieżnej i aglomeracyjnej w całej Małopolsce.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Bieżanów-Prokocim