Znamy laureatów Boskiej Komedii

Ivan Medenica czyta uzasadnienie werdyktu fot. Anna Kaczmarz/Materiały prasowe

Do godz. 1.00 w nocy obradowało jury 11. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia. W tym roku Grand Prix ex aequo zdobyły „Pod presją” w reż. Mai Kleczewskiej i „Zapiski z wygnania” w reż. Magdy Umer.

Najlepszym reżyserem tegorocznej Boskiej komedii został Michał Borczuch, jury wyróżniło scenografię i muzykę do spektaklu „Wyjeżdżamy”. Nagrody w tych kategoriach trafiły odpowiednio do Małgorzaty Szczęśniak i Pawła Mykietyna,

Jednocześnie za najlepsze role kobiece zostały wyróżnione aktorki grające we wspomnianych wyżej spektaklach – Sandra Korzeniak i Krystyna Janda. W rolach drugoplanowych zostali docenieni Jadwiga Jankowska-Cieślak za rolę w „Wyjeżdżamy” oraz Jan Sobolewski za rolę w „Żabach”.

Polityka i wyjście poza emocje

– Wykorzystując wysoki stopień realizmu w przedstawieniu tak aktorskim, jak i scenograficznym, nagrodzona produkcja wychodzi daleko poza emocje. Zamierzony cel osiąga poprzez multimedia, szczególny styl gry głównej aktorki oraz atmosferę dramatu. Ich połączenie daje potężny ładunek emocjonalny o politycznym wydźwięku – tak jurorzy uzasadniali przyznanie głównej nagrody „Zapiskom z wygnania” Magdy Umer, która Grand Prix podzieliła się z „Pod presją” Mai Kleczewskiej.

Spektakl reżyserki Teatru Śląskiego został doceniony m.in. za swój mocno polityczny wydźwięk – Nie uciekając się do żadnych nowych, wymyślnych form teatralnych, trzymając się jedynie potężnego i doniosłego politycznie tekstu oraz fantastycznej gry aktorskiej, przedstawienie łączy doświadczenia subiektywne z pamięcią, by otwarcie mówić o ekstremizmach odradzających się nie tylko w Polsce, ale w całym świecie – napisało jury w uzasadnieniu.

Umer i Kleczewska podzieliły się ufundowaną przez prezydenta Jacka Majchrowskiego nagrodą w wysokości 50 tys. zł.

Wyjście poza strefę komfortu

10 tys. zł trafiło do Michała Borczucha, uznanego za najlepszego reżysera tegorocznej edycji festiwalu. Jego „Żaby” zostały docenione za „opartą na zaufaniu i zrozumieniu współpracę ze swoim zespołem, w czasie której opuszcza własną strefę komfortu i podejmuje ryzyko tworzenia autentycznego, dziwnego, potężnego i szczerego świata scenicznego”.

Niezależna geografia, krajobrazy dźwięków

– Scenografia stanowi nie tylko miejsce, w którym rozgrywa się spektakl i pojawiają się bohaterowie, lecz również tło wszystkich tematów – przychodzenia i wychodzenia, przechodzenia i odchodzenia. Tu rozwijają się w niezależną geografię – tak jury uzasadniło przyznanie Małorzacie Szczęśniak nagrody w wys. 10 tys. zł za najlepszą scenografię i kostiumy. Taką samą sumę otrzymał Paweł Mykietyn za stworzenie „potężnego krajobrazu dźwięków”.

Za role drugoplanowe zostali nagrodzeni Jadwiga Jankowska-Cieślak spektakl „Wyjeżdżamy i Jan Sobolewski za grę w „Żabach”. Nagrody za drugoplanowe role aktorskie wynosiły 5000 zł.

Jury, podejmując decyzję o przyznaniu podwójnych nagród za najlepszą produkcję oraz za pierwszoplanowe role żeńskie, nie przyznało jednocześnie nagród w dwóch kategoriach – dla najlepszego zespołu oraz za multimedia. Wszystkie nagrody poza Grand Prix ufundowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Jury konkursu Inferno obradowało w składzie: Anamarta de Pizarro, Ivan Medenica, Igor Lozada oraz António Araújo.

W czasie trwającego od 8 do 16 grudnia festiwalu pokazano 28 przedstawień, w tym 14 w konkursie Inferno.