Replika jednego z najważniejszych samolotów w historii polskiego lotnictwa – RWD-8 – jest już prawie gotowa. Od 24 sierpnia będzie atrakcją nowej wystawy stałej w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.
Zespół konserwatorski muzeum zakończył kluczowe prace – skrzydła są już pokryte płótnem, zamontowano stateczniki i stery, a silnik otrzymał wiernie odtworzoną osłonę. Pozostało wykonanie śmigła, pomalowanie elementów i montaż w ekspozycji. Replika stanie się częścią wystawy „Z wiatrem i pod wiatr. Lotnictwo cywilne”, której otwarcie zaplanowano na Święto Lotnictwa Polskiego.
RWD-8 był podstawowym samolotem szkoleniowym II RP, używanym przez wojsko i aerokluby. Zbudowany jako lekki górnopłat typu „parasol”, powstał w dwóch wersjach – cywilnej (DWL) i wojskowej (PWS). Łącznie wyprodukowano ponad 600 egzemplarzy. Żaden z nich nie przetrwał wojny.
Budowana replika oparta jest na wersji DWL i zawiera oryginalny silnik PZInż. Junior. Szczegóły odtworzono m.in. na podstawie elementów wypożyczonych z Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej.