Kraków. Rynek biurowy się rozwija, ale najemcy patrzą na każdy grosz

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Warunki finansowe i lokalizacja – to dwa główne czynniki decydujące o wyborze powierzchni biurowej wynika z najnowszej analizy Walter Herz. Co ważne, rynek biurowy wciąż się rozwija, choć wolniej niż w przeszłości.

83 proc. ankietowanych firm prowadzących biura w Krakowie, reprezentujących 27 branż odpowiedziała, że planują rozwój biznesu. Zdaniem ekspertów to pozytywny znak.

– Biurowy Kraków nadal pozostaje w fazie rozwoju, choć jego tempo jest mniejsze. W związku z tym, współczynnik powierzchni niewynajętej utrzymuje się w nim na dość wysokim poziomie, ponad 18 proc. W pierwszym półroczu 2023 na krakowskim rynku przybyło około 43 tys. mkw. nowoczesnych powierzchni – informuje Mateusz Strzelecki, Partner i Head of Tenant Representation w Walter Herz.

Pod koniec pierwszego półrocza na etapie budowy było około 100 tys. mkw. biur. – To trzykrotnie mniej niż w latach rynkowego boomu, przed pandemią, kiedy w budowie było w mieście do 300 tys. mkw. powierzchni biurowych – przypomina Strzelecki.

– Podobnie, jak na wszystkich, krajowych rynkach, mając na względzie rentowność inwestycji deweloperzy wstrzymują start nowych projektów biurowych z uwagi na wysokie koszty finansowania ich budowy i warunki banków oraz wygórowane ceny materiałów budowlanych i robocizny. W związku z tym, poziom nowej podaży w najbliższych latach w Krakowie znacznie spadnie – ocenia Kamil Kowalewski, Associate Director w krakowskim oddziale Walter Herz.

Co jest najważniejsze dla dużych najemców?

  • Warunki finansowe
  • Lokalizacji i dostęp do komunikacji miejskiej
  • Standard budynku
  • Parking i usługi dostępne w okolicy

Z analizy wynika, że dla małych i średnich firmy liczą się takie czynniki, jak ekspansja biznesu i współpraca z właścicielem nieruchomości. Następnie: dostęp do komunikacji miejskiej, ogólne koszty wynajmu, a także lokalizacji.

Inaczej do sprawy podchodzą duże przedsiębiorstwa, dla których najważniejszym aspektem jest ten finansowy. Na kolejnych miejscach znalazł się dostęp do komunikacji miejskiej, lokalizacja czy parking. Co ciekawe najmniej kluczowym dla nich jest standard obiektu.

Połowa zostaje

Blisko jedna trzecia zapytanych firm przyznała, że zmieniła biuro w ciągu ostatnich dwóch lat. 52 proc. zdecydowało się na renegocjację umowy i pozostanie. Głównym powodem utrzymania zajmowanej lokalizacji były warunki finansowe i dobra współpraca z wynajmującym. Firmy wolały nie zmieniać lokalizacji również z powodów związanych z wyższymi kosztami – najmu oraz aranżacji nowej przestrzeni.

Jak wynika z badania 70 proc. ankietowanych firm odpowiedziało, że obecne biuro spełnia ich potrzeby, a 30 proc. planuje poszukiwanie nowego miejsca do pracy. –  Z zajmowanego biura zadowolonych jest ponad 80 proc. firm spośród tych, które przeprowadziły analizę workplace. Zdecydowała się na nią blisko połowa organizacji biorących udział w badaniu – informuje Walter Hertz. Co ciekawe, najbardziej zadowolone są spółki, które niedawno podpisały umowę. Tym, którym okres najmu się kończy, wykazują mniejszy optymizm.