News LoveKraków.pl

Czy praca zdalna wciąż cieszy się popularnością wśród pracowników?

Zdjęcie ilustracyjne fot. pixabay.com

Z badania przeprowadzonego przez ClickMeeting wynika, że 18 proc. Polaków pracowało w trybie hybrydowym już przed zmianami w prawie pracy (kwiecień 2023).

Badanie przeprowadziła polskia platforma do pracy, szkoleń oraz webinarów online. Oprócz powyższych danych, wyniki wskazują też, że 10 proc. ankietowanych wypełniało obowiązki służbowe w pełni zdalnie. Po wprowadzeniu zmian w Kodeksie Pracy, 6 proc. osób zaczęło korzystać z możliwości pracy zdalnej, a 3 proc. hybrydowej. Najwięcej, czyli 64 proc. ankietowanych, nigdy nie miała okazji do wykonywania pracy na odległość.

– Obecnie widzimy powrót do pracy stacjonarnej, a jeżeli w jakiejś firmie funkcjonuje praca zdalna, to raczej w modelu hybrydowym, w znacznie ograniczonym zasięgu niż na początku pandemii – zauważają specjaliści ze Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.

Pan Adam od lat pracuje w jednej z krakowskich szkół językowych. Na pracę zdalną przeszedł w momencie wybuchu pandemii. Jak mówi, na początku ta forma pracy wydawała mu się atrakcyjna. – Przede wszystkim dlatego, że w tzw. „międzyczasie” mogłem zrobić coś w domu, między jedną a drugą lekcją. Na początku marca 2023 roku mój pracodawca prosił, byśmy określi, który tryb pracy wybieramy na stałe: stacjonarny, model hybrydowy czy pracę zdalną. Wróciłem do firmy, choć na początku było ciężko, po prawie trzech latach pracy z domu. Człowiek się rozleniwił, miał inne nawyki. To było trudne. Jednak, jeśli chodzi o jakość nauczania, to sam widzę po swoich kursantach i ich wynikach, że forma zajęć online nie jest tak efektywna jak praca „na żywo” – mówi w rozmowie z LoveKraków.pl.

Jak praca zdalna wpłynęła na rynek pracy?

Najnowsze badania pokazują, że aktualnie praca zdalna nie ma wpływu na efektywność pracowników.

– Na początku pandemii, kiedy praca zdalna stała się koniecznością, okazało się, że ta forma świadczenia pracy nie obniżyła produktywności pracowników – przyznaje Katarzyna Siemienkiewicz, ekspert ds. Prawa Pracy z Pracodawców RP.

I dodaje, że praca zdalna stała się koniecznością, a pracownicy z uwagi na możliwość dalszego świadczenia pracy, bez prognozy jej utraty wykazywali się dużym zaangażowaniem.

Pracownik w firmie

Późniejszy okres izolacji pokazał jednak, że praca zdalna nie jest całkowicie pozytywnym rozwiązaniem i niesie ze sobą wiele niedogodności. – Menadżerowie z uwagi na utrudnioną komunikację online i problemy w budowaniu relacji w zespole, coraz częściej zlecają pracownikom pracę z biura – tłumaczy Siemienkiewicz.

– Decyzja o powrocie do biur nie wynika z tego, że podczas pracy zdalnej pracownicy są bardziej leniwi, lecz u wielu pracodawców występują trudności z onboardingiem [wdrażaniem pracowników - przyp.red.], mentoringiem czy budowaniem kultury organizacyjnej firmy. Powrót do biur często wiążę się z oporem pracowników dotychczas pracujących zdalnie, dlatego kompromisem okazuje się stosowanie modelu hybrydowego, który staje się coraz bardziej powszechny – zauważa analityczka rynku pracy.

 

News will be here