Galerie handlowe. Obroty i liczba odwiedzających w górę

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Polska Rada Centrów Handlowych opublikowała raport za kwiecień, z którego wynika, że obroty najemców wzrosły w porównaniu z analogicznym okresem przed rokiem. Z opracowania wynika, że centra odwiedziło również więcej osób.

Jest to pierwszy miesiąc, który można porównywać bez korekty związanej z obowiązującymi do marca 2022 roku obostrzeniami pandemicznymi. Z danych galerii handlowych wynika, że w stosunku do kwietnia ubiegłego roku, w kwietniu 2023 rok obroty najemców wzrosło o 9 proc. Wzrosła również tzw. odzwiedzalność obiektów – konkretnie o 2,6 proc.

Największe wzrost obrotów – o 12 proc. – zanotowano w najmniejszych obiektach (5-20 tys. mkw. GLA, w Krakowie takimi obiektami są m.in. Atuty czy Solvay Park) oraz największych (powyżej 60 tys. GLA, Bonarka, Bronowice i Galeria Krakowska) – 9,4 proc.

Biura podróży, kawiarnie i sklepy odzieżowe

Z danych PRCH wynika, że najlepsze wyniki osiągnęły usługi, mogąc pochwalić się 30-procentowym wzrostem. – Duży wpływ na obroty w tej kategorii miały biura podróży, notujące wysokie wzrosty w związku z zakupem „wycieczek na majówkę” oraz rezerwacjami wyjazdów na wakacje – uważają twórcy raportu.

O blisko 18 proc. wzrosły obroty w gastronomii. Zdaniem PRCH wpływ miała na to pogoda, która skłaniała do częstszych wizyt w kawiarniach czy restauracjach.

O 10,2 proc. zwiększył się również obroty w sklepach z odzieżą i obuwiem. Na to wpływ miał zbliżający się sezon letni, a także powrót części klientów do zakupów stacjonarnych. Z danych GUS wynika, że sprzedaż przez Internet tego typu asortymentu spadła z 23 do 20 proc.

Klient na metr kwadratowy

Centra handlowe mierzą „odwiedzalność” przeliczając klientów na metry kwadratowe. Indeks ten jest przygotowywany na podstawie informacji dostarczanych z systemów kamer 3D zainstalowanych głównie przy każdym wejściu, pozwalających na rzeczywiste, codzienne mierzenie ruchu. Zgodnie z tą metodologią w kwietniu tego roku centra handlowe odwiedziło o 2,6 proc. więcej klientów niż w tym samym czasie przed rokiem.