Jak pogoda wpływa na obroty? Najemcy w centrach handlowych wiedzą to najlepiej

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Polska Rada Centrów Handlowych opublikowała dane obrotowe za październik zeszłego roku. Wynika z nich, że obroty zwiększyły się 5 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2022 roku. Wiadomo też, którzy najemcy osiągnęli najlepsze wyniki.

Z danych PRCH wynika, że obroty wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów handlowych. Jednak najlepsze wyniki osiągnęły te najmniejsze centra handlowe, które nie przekraczają 20 tys. mkw. GLA (powierzchnia najmu brutto, w Krakowie np. Futura Park). W tego typu obiektach wzrost wyniósł 10 procent.

Większe centra handlowe (40-60 tys. mkw.) zanotowały wzrost w wysokości 7,5 proc., a największe (powyżej 60 tys. mkw., w Krakowie to np. Bonarka czy Galeria Bronowice) 4,2 proc. Najmniejszy wzrost osiągnęły średnie centra handlowe (20-40 tys. mkw.) – 2,1 proc.

Ogólny wynik 5 proc. był dużo lpeszy niż wynik wrześniowy, kiedy to obroty spadły o 0,9 proc.

Pogoda a zakupy

– Po wrześniowym spowolnieniu obrotów w tej kategorii, który był efektem rekordowo ciepłej pogody, nienotowanej wcześniej w historii pomiarów temperatury w Polsce, październik przyniósł odbicie. Z kolei odwiedzalność galerii handlowych, mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, była o 2 proc. wyższa niż w październiku 2022 r. – mówi Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.

Wiadomo też, w których kategoriach nastąpił największy wzrost obrotów w stosunku do października 2022. Było to kolejno: rozrywka 31,6 proc., gastronomia 10,2 proc. oraz moda 8,8 proc.

– W podziale na kategorie, najlepsze wyniki w październiku odnotowały: rozrywka, gastronomia oraz moda. W przypadku dwóch pierwszych kategorii wyniki od początku 2023 r. cechuje bardzo wysoka dynamika wzrostu obrotów. Z kolei w przypadku kategorii moda, dobre wyniki października odwracają wrześniowy spadek obrotów, który spowodowała najcieplejsza temperatura września w historii pomiarów IMGW, czyli od 1951 r. Tym samym wyniki branży odzieżowej wróciły do trendu wzrostowego w 2023 r. – komentuje Krzysztof Poznański.

Dane kwartalne

Z publikacji Cushman & Wakefield wynika, że odwiedzalność centrów i parków handlowych w czwartym kwartale 2023 roku wzrosła w porównaniu z 2022 roku, ale nie przewyższyła wyniku z 2019 roku. W październiku, według danych C&W, na jeden obiekt handlowy dziennie przypadło 452 tys. klientów. W grudniu natomiast o blisko 100 tys. więcej.

 

News will be here