Samochód firmowy. Wynajem długoterminowy pnie się w górę

fot. Krzysztof Kalinowski

Wynajem długoterminowy samochodów cieszy się coraz większą popularnością. Takie rozwiązanie jest bardziej elastyczne i zdaniem ekspertów pozwala na skupienie się na rozwoju przedsiębiorstwa.

Liczba małych, mikro i jednoosobowych działalności gospodarczych wzrasta. W 2022 roku na blisko 370 tys. nowych rejestracji przedsiębiorstw 80% z nich stanowiły jednoosobowe działalności gospodarcze. W przeważającej większości samochód jest niezbędny do pracy. 

Przedsiębiorcy mają do wyboru zakup samochodu, korzystać z klasycznego leasingu lub wynajmować.  –Wiele nowych na rynku, mniejszych przedsiębiorstw decyduje się na wynajem długoterminowy samochodu, ponieważ w ten sposób mogą uniknąć dużych początkowych inwestycji związanych z zakupem czy klasycznym leasingiem auta, co pozwala im skoncentrować się na rozwoju swojej działalności – uważa Robert Antczak, Prezes Zarządu Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów.

– Wynajem długoterminowy (CFM) to produkt popularny przede wszystkim wśród dużych przedsiębiorstw użytkujących zwykle kilkadziesiąt (lub więcej) samochodów służbowych – mówi Andrzej Brzozowski, dyrektor ds. sprzedaży Volvo Wadowscy.

Jego zdaniem taki produkt ułatwia zarządzanie flotą samochodów, również ze względu na koszty.

Mniejsi też są zainteresowani

– Jednak od kilku (5-6) lat obserwujemy stały wzrost zainteresowania tym produktem także wśród klientów sektora MSP, gdzie użytkowane są nieco mniejsze floty (od kilku do kilkunastu samochodów) lub nawet tylko jedno czy dwa auta służbowe – stwierdza Brzozowski.

Dane PZWLP pokazują, że w zeszłym roku z tego rozwiązania skorzystało 28% przedsiębiorstw i firm. W ciągu pięciu lat udział wynajmu długoterminowego w sprzedaży nowych aut wzrósł o blisko siedem punktów procentowych.

Sam najem można również podzielić ze względu na jego zakres. Podstawą jest opłata za sam najem auta. Wersja full service obejmuje najem auta, a także koszt jego serwisowania i ubezpieczenia) w przypadku większych przedsiębiorstw i flot.

Andrzej Brzozowski z Volvo Wadowscy wymienia zalety, które wpływają na popularność tego typu rozwiązania. Są to: przejrzystość tej formy finansowania, możliwość konfiguracji/dostosowania produktu do własnych potrzeb biznesowych, możliwość (a nie obowiązek) nabycia pojazdu po okresie najmu i niższy koszt miesięczny w porównaniu do klasycznego leasingu.