Skrzyżowanie ulic Karmelickiej, Podwale i Dunajewskiego ma zostać przebudowane. Zarząd Dróg Miasta Krakowa rozpisał przetarg na przygotowanie potrzebnej dokumentacji. Co się zmieni?
Skrzyżowanie przy teatrze Bagatela to jeden z najważniejszych węzłów na sieci tramwajowej. W 2019 roku były tam wymieniane szyny, ale miejsce to nie było objęte gruntowną przebudową w 2015 roku, kiedy nowy wygląd zyskała najpierw ul. Podwale, a nieco później ul. Dunajewskiego. Pozostałością tego braku są m.in. kontrałuki na torowisku, ale też i wygląd skrzyżowania odróżniający się od sąsiadujących z nim ulic.
Zarząd Dróg Miasta Krakowa ma w planie dużą przebudowę – nie tylko samego węzła rozjazdów, ale także całego skrzyżowania i fragmentu ul. Karmelickiej do ul. Garbarskiej. Warto przypomnieć, że przy okazji przebudowy torowiska do Bronowic ułożono nowe tory również na ul. Karmelickiej, ale tylko do skrzyżowania z Garbarską.
Pół roku na pozwolenie
Urzędnicy ogłosili właśnie przetarg na przygotowanie potrzebnej dokumentacji. Jeśli uda się wybrać wykonawcę, firma będzie miała za zadanie najpierw opracować projekt budowlany i wykonawczy, a następnie uzyskać stosowne pozwolenie. Na całość będzie miała sześć miesięcy od dnia podpisania umowy. To oznacza, że w tym roku nie należy jeszcze liczyć na rozpoczęcie prac.
Co ma się zmienić?
Po przebudowie, co oczywiste, torowisko ma być dostosowane do osi torów na przebudowanych wcześniej fragmentach, bez kontrałuków. Łuki mają mieć możliwie duże promienie, a układ torów ma umożliwiać swobodne mijanie się tramwajów i autobusów. Całość ma być zaprojektowana z myślą o trwałości i niezawodności, ze względu na bardzo duże natężenie ruchu. Celem jest też przyspieszenie przejazdu tramwajów przez skrzyżowanie.
Nawierzchnia zastosowana na ulicy Karmelickiej i węźle rozjazdów ma być uzgodniona z konserwatorem zabytków. ZDMK proponuje torowisko zabudowane w prefabrykowanych płytach torowych, podobnie jak to ma miejsce na Dunajewskiego i Podwalu.
Na przystanku na ul. Karmelickiej pasażerowie będą korzystać z wyniesionego peronu, który ułatwi wsiadanie do tramwajów. Jego długość ma być nie mniejsza niż 45 metrów. Do tego trzeba będzie dopasować lokalizację wiaty czy automatu biletowego.
Rowerzyści mają zyskać bezfazowe (najlepiej asfaltowe) przejazdy pomiędzy pomiędzy ul. Karmelicką i Szewską, całość ma być też powiązana z planowaną przebudową ul. Krupniczej, która dzięki zmianie układu i nasadzeniom drzew ma się stać woonerfem przeznaczonym głównie dla pieszych. W rejonie skrzyżowań z ul. Krupniczą i Podwale oraz z ul. Garbarską, ale też na samej Karmelickiej, mają zostać zamontowane stojaki rowerowe, ma być też pozostawione miejsce dla stacji mobilności.
Miejsca postojowe mają być maksymalnie odsunięte od torowiska, by zminimalizować ryzyko blokowania przejazdu.
Niedawno ZDMK ogłosił również podobny przetarg, dotyczący węzła rozjazdów na skrzyżowaniu z ul. Piłsudskiego. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj: