Do przystanku kolejowego dojadą autobusy. Tak ma wyglądać pętla

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Miasto przygotowuje się do inwestycji, której skutkiem ma być ułatwienie przesiadki do pociągu na nowym przystanku kolejowym w Opatkowicach. Autorzy koncepcji pokazali efekty dotychczasowych prac.

Przystanek Kraków Opatkowice powstał w ramach niedawnej modernizacji linii kolejowej do Skawiny. Pasażerowie mogą z niego korzystać od dwóch lat. Miasto planuje teraz ułatwić dojazd do przystanku od strony Opatkowic i przesiadkę na pociąg.

W czerwcu informowaliśmy o konsultacjach społecznych w tej sprawie, teraz natomiast zamówiona przez Zarząd Inwestycji Miejskich koncepcja przechodzi audyt rowerowy. Na stronie Zarządu Transportu Publicznego można zobaczyć, jakie rozwiązania są proponowane.

Ze szlabanami i bez

Ulica Studniarskiego ma zostać poszerzona na całej długości, by zmieściły się tam autobusy, ale największe zmiany będą miały miejsce na odcinku od skrzyżowania z ul. Dębskiego.

Po lewej stronie (jadąc od ul. Taklińskiego) powstanie 30 miejsc postojowych, głównie z myślą o okolicznych mieszkańcach. Natomiast bliżej torów ma powstać parking w systemie Park&Ride, na 105 miejsc, z wjazdem zamykanym szlabanami – podobnie jak ma to miejsce na innych parkingach P&R.

Bliżej przystanków autobusowego i kolejowego przewidziano natomiast pięć miejsc dla osób z niepełnosprawnościami i zatokę Kiss&Ride. Są też przewidziane miejsca na pozostawienie rowerów.

Autobusy zjadą natomiast na pętlę, gdzie jest przewidziany przystanek oraz jedno miejsce odstawcze. W sąsiedztwie przystanku znajdzie się też zaplecze dla kierowców. – Parking został zaprojektowany w taki sposób, aby możliwe było pozostawienie terenu po jego wschodniej stronie na przyszłą lokalizację planowanego parku. Możliwe to było także dzięki zlokalizowaniu pętli autobusowej po przeciwnej, zachodniej stronie ulicy Studniarskiego – tłumaczą projektanci.

Dwie inwestycje

Pętla i wjazd na parking będą połączone rondem, tuż przy przystanku kolejowym. Co istotne, miasto przygotowuje też osobną, większą inwestycję, w ramach której pętla autobusowa i parking powstaną po północnej stronie torów kolejowych, z możliwością dojazdu od strony os. Kliny.

Na drugą stronę torów będzie się można jednak przedostać tylko pieszo albo rowerem, z wykorzystaniem przejścia podziemnego – połączenie drogowe celowo nie jest tu projektowane, by nie generować ruchu tranzytowego ani przez Opatkowice, ani przez Kliny, a równocześnie zachęcić do wyboru transportu zbiorowego. Podróż pociągiem z przystanku w Opatkowicach do Krakowa Głównego trwa ok. 18 minut, na Zabłocie ok. 14 minut, na stację Bonarka ok. 8 minut.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Swoszowice