Dodatkowy pas na Alejach. Miasto nie zmienia zdania

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl
Na al. Słowackiego, w związku z planowaną inwestycją, deweloper ma wybudować dodatkowy pas do skrętu w lewo w ul. Mazowiecką. Te plany wywołały wiele dyskusji, ale miasto nie planuje zmian.

O planach inwestycji informowaliśmy w czerwcu. Dodatkowy pas ma zostać wyznaczony w miejscu obecnego pasa zieleni, przy jezdni w stronę Kleparza. W założeniu ma usprawnić ruch na skrzyżowaniu, ponieważ to jedno z problematycznych miejsc, gdzie samochody skręcające w lewo regularnie blokują przejazd na wprost. Projektanci przewidzieli też zmiany na samym skrzyżowaniu, pomiędzy jezdniami Alej. Tam również jezdnia zostanie poszerzona i w obydwu kierunkach zostaną wyznaczone po dwa pasy. Zewnętrzne mają służyć do jazdy na wprost pomiędzy ulicami Mazowiecką i Krowoderską, a wewnętrzne – do skrętu w lewo w al. Słowackiego.

Czy to dobry kierunek?

Informacja o planach takiej inwestycji wywołała burzliwe dyskusje. Przeciwnicy takiego rozwiązania zwracali uwagę na to, że dokładanie kolejnych pasów ruchu w centrum miasta, i to kosztem zieleni, to krok odwrotny do deklarowanych kierunków działania miasta w kwestii promowania zrównoważonego transportu czy reagowania na potrzeby związane ze zmianami klimatu.

Wśród komentarzy przewijały się propozycje zmian na Alejach, które w zamian ułatwiłyby ruch autobusów, co w takim miejscu powinno być priorytetem – np. w rejonie Nowego Kleparza czy Muzeum Narodowego. Pojawiały się też głosy krytyki, że tak istotna zmiana jest wprowadzana w związku z inwestycją deweloperską. Negatywną opinię wydała w tej sprawie rada dzielnicy.

Urząd: to usprawni ruch

W odpowiedzi na niedawną interpelację radnego Łukasza Gibały urzędnicy bronią jednak przedstawionych projektów. Argumentują, że takie rozwiązanie zostało wybrane spośród różnych propozycji, na podstawie obserwacji funkcjonowania skrzyżowania i występujących na nim problemów. – Zaproponowane rozwiązanie zakładające realizację wydzielonego pasa do skrętu w lewo zapewni możliwość oczekiwania pojazdów w przestrzeni wydzielonej dla nich, bez blokowania strumienia ruchu mogącego opuścić wlot, minimalizując sytuacje, w których kierujący pojazdami jadącymi na wprost chcą nagle zmienić pas ruchu w obszarze skrzyżowania – czytamy w odpowiedzi.

Urząd podkreśla, że do czasu oddania tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej Aleje Trzech Wieszczów pełnią funkcję połączenia międzydzielnicowego, stąd budowa dodatkowego pasa ma uzasadnienie. Zwraca też uwagę, że projekt uwzględnia zapewnienie przejezdności dla autobusów, co umożliwi np. wyznaczenie awaryjnych objazdów, gdyby była taka potrzeba.

Korekta projektu

W ostatnich dniach projekt przebudowy skrzyżowania został ponownie opublikowany w ramach audytu rowerowego. Z punktu widzenia kierowców nie ma istotnych zmian, poprawę odczują natomiast rowerzyści, którzy zyskają śluzę rowerową u wylotu ul. Krowoderskiej:

Całość dokumentacji można znaleźć TUTAJ.

Koszt prac jest szacowany na ok. 600 tys. zł. Zarówno za projekt, jak i za realizację, ma zapłacić deweloper.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Stare Miasto Krowodrza