Do wojewody małopolskiego trafił wniosek o wydanie pozwolenia na budowę węzła w Jaworniku. Będzie to piąty w ostatnich latach węzeł, który powstanie na zakopiance między Krakowem a Myślenicami.
Jak informuje Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA, ogłoszenie przetargu na budowę tego węzła planowane jest na przyszły rok, po otrzymaniu zgody na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Natomiast kierowcy będą mogli korzystać z niego w 2028 roku.
– Nowy węzeł pozwoli na bezkolizyjny wjazd i zjazd z DK7 na drogę wojewódzką nr 955, biegnącą przez Jawornik w kierunku Sułkowic. W ramach węzła powstanie 71-metrowy wiadukt nad zakopianką, który połączy Jawornik ze strefą aktywności gospodarczej „Jawornik/Polanka”. Po obu stronach węzła powstaną dwa ronda, każde z nich łączące się z pięcioma drogami – mówi Michna.
Oprócz tego powstanie około 3,5 kilometra nowych i rozbudowanych dróg, a także 1,8 km nowych chodników.
Główna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad systematycznie likwiduje tradycyjne skrzyżowania z uwagi na ich niski poziom bezpieczeństwa. W Jaworniku, gdzie powstanie nowy węzeł, doszło w latach 2016-2024 do 16 wypadków. – Przyczyną ponad 80 proc. z nich było nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu. W tych wypadkach zginęło pięć osób, a 29 zostało rannych – wylicza Kacper Michna.