Pod Krakowem będą remontowane potężne silniki [ROZMOWA]

fot. materiały prasowe
W październiku firma Cummins otwiera Europejskie Centrum Odbudowy Silników. W rozmowie z LoveKraków.pl przedstawiciel spółki m.in. chwali lokalizację inwestycji i zapewnia o chęci współpracy w odbudowie Ukrainy po zakończeniu wojny.

Dawid Kuciński, LoveKraków.pl: Kiedy dokładnie zostanie otwarte centrum odbudowy silników?

Marek Matuszewski, Country Leader na Polskę, Kraje Bałtyckie i Ukrainę w Cummins: Nowy zakład rozpocznie działalność jeszcze w tym roku, na początku października. Bardzo się cieszymy na oficjalne otwarcie naszego Europejskiego Centrum Odbudowy Silników w Modlniczce, niedaleko Krakowa, gdyż to wydarzenie jest kamieniem milowym w rozwoju Cummins. Krakowskie centrum to pierwszy tego typu specjalistyczny ośrodek firmy w Europie, i będzie stanowił uzupełnienie istniejącej globalnej sieci wyspecjalizowanych zakładów Cummins, które skupiają się na kompleksowej odbudowie silników o pojemności 19 litrów i większej.

Co zdecydowało o lokalizacji inwestycji akurat w Modlniczce?

Decydując o lokalizacji inwestycji w Krakowie, kilka kluczowych czynników odegrało istotną rolę. Przede wszystkim Polska stanowi ważny rynek dla naszej firmy, a jej potencjał rozwojowy jest znaczący. Z uwagi na naszą długoletnią obecność na tym rynku, istotne stało się wykorzystanie doświadczenia i kompetencji naszego zespołu wyspecjalizowanych specjalistów, którzy przez dekady obsługiwali klientów i przyczyniali się do rozwoju naszej działalności.

Lokalizacja nowego centrum musiała spełniać szereg wymogów, a jednym z kluczowych aspektów była dostępność zespołu wysokiej klasy specjalistów, którzy rozwijali naszą działalność przez ostatnie 30 lat, ale także dostęp do absolwentów doskonałych uczelni technicznych. Ten element idealnie współgra z naszym dążeniem do zapewniania coraz wyższej jakości usług i rozwijania naszej działalności.

Ważne było także zapewnienie dogodnych połączeń dla kluczowych klientów Cummins w regionie. W związku z charakterem naszej działalności, dokładnie analizowaliśmy infrastrukturę drogową, kolejową i lotniczą. Decyzję o umiejscowieniu w okolicach Krakowa wspierała bliskość międzynarodowego lotniska oraz głównej autostrady, zapewniając sprawną komunikację z innymi europejskimi miastami.

Mówiąc krótko, decyzja o lokalizacji w Krakowie była ściśle związana z wykorzystaniem doświadczenia naszego zespołu, strategicznym położeniem i możliwościami przyszłego rozwoju związanymi również ze znakomitym zapleczem uniwersyteckim, w celu efektywnego zaspokojenia potrzeb naszych klientów i umocnienia naszej pozycji na rynku jako lidera.

Centrum jest zorientowane na lokalny rynek, czy w swoich obszarze będzie miał więcej niż dwa-trzy państwa?

Nowe centrum ma na celu obsługę zarówno lokalnego rynku, jak i europejskiego. Dzięki tej inwestycji o wartości ponad 10 milionów dolarów, Cummins Polska zapewni klientom w całym regionie strategiczne wsparcie w zakresie specjalistycznych procesów odbudowy silników oraz lepszą obsługę lokalnym partnerom z Polski, dzięki znacznie zwiększonym możliwościom dystrybucyjnym i magazynowym.

Nowy obiekt ma powierzchnię 4,6 tys. mkw., co pomoże sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu odbiorców firmy i pozwoli lepiej odpowiadać na zróżnicowane potrzeby klientów Cummins w całej Europie, zapewniając im najwyższą jakość usług serwisowych, poprawiających żywotność silnika, zwiększających jego wydajność oraz obniżających koszty.

W jeżdżących po polskich drogach pojazdach można znaleźć silniki produkowane przez Cummins?

Silniki wyprodukowane przez Cummins stanowią integralną część wielu pojazdów poruszających się po polskich drogach. Te zaawansowane jednostki napędowe znajdują swoje zastosowanie w pojazdach dwóch renomowanych polskich producentów – Solaris oraz Autosan. W przypadku Solaris, silniki Cummins stanowią niezawodne źródło napędu dla różnorodnych rodzajów pojazdów, takich jak autobusy komunikacji miejskiej i trolejbusy. Dzięki wydajności i trwałości silników Cummins, pojazdy Solaris zapewniają efektywną i ekologiczną alternatywę transportu na polskich ulicach. Również Autosan korzysta z osiągnięć technologicznych Cummins, instalując nasze silniki w swoich autobusach.

Firma produkuje również silniki dla pojazdów i statków wojskowych. W krakowskim centrum również tego typu podzespoły będą remontowane? Pytam o to, ponieważ mamy wojnę za naszą wschodnią granicą, a zachodniego sprzętu na Ukrainie jest bardzo dużo.

Cummins dostarcza urządzenia i zapewnia wsparcie posprzedażowe klientom działającym w różnych sektorach gospodarki, w tym w transporcie (autobusy), rolnictwie, budownictwie, przemyśle morskim, górniczym i kolejowym, a także w sektorze obronnym. Obecnie współpracujemy z firmami z obszaru budownictwa, górnictwa i kolei w Ukrainie, i jesteśmy gotowi realizować kolejne działania, które pomogą odbudować infrastrukturę Ukrainy po zakończeniu wojny.

Wspomnieć należy również to, że silniki są wykorzystywane w innych gałęziach przemysłu. Np. w agregatach prądotwórczych.

Tak, silniki Cummins znajdują zastosowanie w różnych dziedzinach przemysłu, w tym w dziedzinie agregatów prądotwórczych. Przykładem są agregaty prądotwórcze z serii Cummins Centum. To nasza odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na niezawodne źródła zasilania. Seria ta została zaprojektowana tak, aby spełnić potrzeby inżynierów, wykonawców i zarządców obiektów, zapewniając jednocześnie odpowiednią elastyczność, wydajność i zrównoważone podejście. Cummins oferuje także kompleksowe rozwiązania systemów zasilania, które obejmują agregaty prądotwórcze, układy sterowania równoległego działania, zdalne monitorowanie, rozdzielnie i przełączniki zasilania oraz komponenty mikrosieci.

Wszystko to ma na celu zaspokojenie różnorodnych potrzeb klientów w różnych branżach, takich jak np. centra danych, przemysł przetwórczy, morski, górniczy oraz wiele innych. Ta wszechstronność silników sprawia, że są one nie tylko ważnym elementem transportu lądowego, ale również stanowią nieodzowną siłę napędową dla wielu branż, wspierając ich działania i przyczyniając się do skutecznego funkcjonowania. A wynika to z naszej wizji, żeby wprowadzać innowacje i napędzać tym samym sukces naszych klientów.

Ile osób znajdzie zatrudnienie w nowym centrum? I w jakich konkretnie działach?

W naszym nowoczesnym Europejskim Centrum Odbudowy Silników, zlokalizowanym pod Krakowem zespół ok. 60 specjalistów będzie pracował nad projektami odbudowy silników o dużej mocy. Planujemy dalszy rozwój centrum i w przyszłości chcemy rozbudować zespół o kolejnych światowej klasy specjalistów, dlatego doceniamy bliskie sąsiedztwo uczelni technicznych. Dostęp do najwyższej klasy talentów wpisuje się idealnie w nasze dążenie do zapewniania coraz wyższej jakości usług. W przyszłości planujemy zatrudniać osoby na stanowiska inżynierów, mechaników, techników, specjalistów ds. kontroli jakości, a także osoby odpowiedzialne za logistykę, magazynowanie i zarządzanie operacjami.

Jesteście już państwo po rekrutacji, zgłosiło się wielu chętnych?

Tak, w trakcie rekrutacji zgłosiło się wielu chętnych kandydatów, co bardzo nas cieszy. Udało nam się zatrudnić około 20 osób na różnorodne stanowiska, i obecnie zamykamy procesy rekrutacji na ostatnie pozycje.